1937 Plymouth Business Coupe

Pris: SOLGT!

Noe av det morsomste med å drive Stasbil er alle de unike bilene vi er så heldig å få jobbe med, denne må sies å kunne være et godt eksempel på nettopp det.
Bilen er en 1937 Plymouth P4 Business Coupe som over en periode fra 2004-2007 ble bygget opp til den HotRoden du ser på bildene her. Jobben ble utført for daværende eier av en rekke profesjonelle firmaer i området rundt Nashville, Tennessee sør-øst i USA.

Absolutt alt på bilen har blitt rørt, og oppgradert med kun nye deler, og alt ned til hver minste skive og slangeklemme er dokumentert i en imponerende stor mengde med kvitteringer som følger bilen. 

Mannen som fikk bilen bygget slik han ville ha den på første halvdel av 2000-tallet beholdt og brukte bilen fram til en nordmann med gode overtalelses-evner oppdaget bilen på et treff tilbake i 2017.

Gjennom vinteren og våren 2018 ble bilen gjennomgått teknisk og klargjort for registrering etter ankomst her i Norge.

Vi må si at bygget meget gjennomført og pent gjort, ingenting er tatt for langt og det virker som kjørbarhet, komfort og holdbarhet var i tankene på alle avgjørelser. Dette merkes godt når man kjører bilen som må sies å oppføre seg svært bra etter veien, 100+ km/t oppleves helt avslappende, stødig og udramatisk.

Selv om det er en del år siden bilen var ferdigstilt har den blitt godt tatt vare på og fremstår fortsatt pen i lakk, interiør og understell.

Alt virker som det skal, det være seg stereo-anlegg, varme/AirCondition eller motor/gir/understell.

Siden ferdigstillelse har bilen rullet litt over 12,000miles, vi ser dette som svært positivt da de fleste barnesykdommer og innkjøringer når er gjennomført samtidig som den på ingen måte er oppbrukt og man nå kan nyte en bil som ikke burde by på de største utfordringer eller problemer. 

Motor er Chevrolet 350 LT1 på like rundt 300hk hentet fra 1991 Corvette, denne ble overhalt før montering i bilen og fikk et nytt injection system som gir OBD-II støtte for enkelt vedlikehold og feilsøking om noe skulle skje. 

Girkasse er solid og velprøvd TH350 automat, mens forstilling er klassisk Mustang-II, med skivebrems og servotannstang. Bak har de brukt Ford 8.8″ fra 90-talls Mustang med blad-fjærer og trommelbrems som igjen er en solid, velfungerende og velprøvd kombinasjon.

Dørhåndtak rundt hele er fjernet og “poppers” på fjernkontroll åpner begge sider samt bagasjerommet.

Interiør og bagasjerom er kledd i matchende skinn rundt moderne elektriske seter som gir god komfort uten å oppleves trangt. Sammen med GM rattstamme som har tilt og teleskop funksjon burde de fleste kunne finne en komfortable kjøreposisjon.

Jobben på interiøret er pent utført og ser tilnærmet ubrukt ut selv 10-15 år senere. 

Et større stereo-anlegg er pent integrert i bilen med 6 Rockford Fosgate høytalere og Alpine radio/cd/dvd enhet montert under dashbordet. 

AutoMeter instrumenter er fortsatt velfungerende og pent integrert, mens Vintage Air klima-anlegg gir komfort du bare kunne drømme om når denne bilen forlot samlebåndet i 1937.

Alt i alt er dette en gjennomført og kul HotRod for den som liker å kjøre bil, den er godkjent og lovlig slik den står og klar for mange trivelige mil så fort varmegradene og tørre veier igjen åpner seg rundt oss.

Ta gjerne kontakt for spørsmål eller avtale om visning, bilen står utstilt hos oss i Ørje og er klar for levering til ny eier fortløpende.