1939 Lincoln Zephyr
V12 Sedan

Pris: 350,000,-

Som et svar på Chrysler Airflow, og et stort hopp inn i nye tider for bildesign viste Ford-konsernet i 1936 stolt frem sin den gang helt nye og imponerende annerledes Lincoln Zephyr. For første gang var lyktene lagt inn i karosseriet, som også var uvanlig strømlinjeformet i herlig Art-Deco design.

En Lincoln skulle være noe eget og en ny, mer kompakt V12 motor ble utviklet for bruk i nettopp den mer kompakte Zephyr.

Forbruket ble stolt oppgitt til mellom 1,3 og 1,6 liter pr. mil og brosjyren fortalte om en bil så lettkjørt at selv den moderne kvinne opplever og nyter gledene ved bilismen på en helt annen måte enn tidligere. 

I dag mer enn åtti år senere ler vi lett av tanken om at bilkjøring var forbeholdt den sterke mann, og neste side i brosjyren som snakker om vanntett bagasjerom virker fjernt for de fleste, mens vi samtidig lar oss imponere av kjøre-egenskaper og komfort i denne 1939 modellen av nettopp Lincoln Zephyr. 

For lettkjørt er den virkelig, presis og behagelig på rattet, myk og behagelig stødig etter veien. Og en drivlinje med så få vibrasjoner at de moderne dieselmotorene vi har blitt vant til blir grønne av misunnelse.

For selv om 110hk og 250nm ikke høres ut som all verden er det ingen tvil om at dette var en luksusbil i sin tid, for den oppleves imponerende sterk og flyter frem på en måte som kort og greit bør oppleves.

Denne bilen kom til Norge fra New York tilbake i 1990/91, og fremstår i svært bra originalskikk. Utvendig bærer den preg av en eldre lakkering i det vi antar er originalfargen “Zephyr Blue,” mens vi er fristet til å tro interiøret er det originale fra 1939 med dertilhørende bruksmerker og slitasje, som er med på å gi en herlig nostalgisk og koselig følelse, helt  fra du åpner døren til du synker ned i seter som minner mer om pene stuemøbler enn hva vi har blitt vant med på interiørfronten i nyere tid. 

Rust finner vi ikke, ei heller større bulker eller riper, mens støtfangere, glass og listverk igjen bærer preg av å være det originale, med tilhørende og passende slitasje. 

Teknisk kan eier fortelle om en motor som er nyoverhalt og fortsatt under innkjøring med kun 17 mil siden montering. Vi opplever noe arbeidslyd fra den manuelle girkassen, men ingenting alarmerende.

Understell og fjæring oppleves tight og presist, mens både bremser og dekk er av nyere dato. Kuriøst nok er dette det første Ford produktet med hydrauliske bremser, og kun det andre året med hydrauliske ventilpushere. 

Zephyrens velkjente og meget pene instrumentpanel, med full symetri montert midt i bilen virker upåklagelig og gir en herlig glød til interiøret.

Telleverket står per i dag på 52,866miles eller like over 85,000km, som kan stemme, men her har vi naturlig nok ingen garantier.

Er du på jakt etter en unik og trivelig veteranbil for pene dager, mener vi denne virkelig er verdt å vurdere. Som eneste kjente eksemplar i Norge regner vi også med at du slipper å møte lik på biltreff med det første. 

Bilen står utstilt hos oss i Ørje, og er klar for levering fortløpende. Ta gjerne kontakt for spørsmål eller avtale om visning.