1947 Chrysler New Yorker
Club Coupe

Pris: 250,000,-

Året er 1947, 2. verdenskrig er over, og amerikanere flest ser positivt på livet. Chrysler fortsetter suksessen fra året før med kun mindre endringer, ventetiden på nye biler er flere måneder og pressen skryter av deres stødige kjøre-egenskaper og solide drivverk i tett konkurranse med Cadillac.

Bilen vi har her ble kjøpt av oss i Montreal Canada våren 2019, og har gjennom det siste året fått en runde med tekniske oppdateringer i form av bremser og forstillingsdeler, samt noe rydding i det elektriske og en ny vannpumpe. Den er nå godkjent vegvesenet og klar for det som blir første registrerte eier i Norge.

Han vi kjøpte bilen av hadde fått den fra et dødsbo, og visste ikke mye om historikken, men ut i fra hva vi kan se virker det som en lettere restaurering for en del år tilbake som fortsatt holder seg greit.
Bilen i dag er ikke perfekt, men den ser bra ut og kan beskrives som i solid og god bruksstand.

Motoren er en sideventilert rekkeåtte på 5.3 liter, 135hk og 330nm, den går imponerende jevnt og føles enormt sterk for sin tid. Mye tyder på at motoren har vært overhalt i forbindelse med restaurering.

Girkassen er av typen Fluid-Drive, en halv-automat hvor du må bruke clutchpedal for å velge fremover eller bakover, men så fort det er gjort kan brukes som en normal automatgirkasse fra start til stop. Systemet er enkelt i konstruksjon, morsomt å kjøre med, og har en stor fordel med mekanisk oppbygging, lavt effekttap og god holdbarhet, ulikt mange av den tidens automatgirkasser.

Bilen kjører svært godt etter veien, den oppleves mer stødig og lettkjørt enn flere av konkurrentene vi har kjørt og eid fra denne tiden. Slik sett må den kunne sies å leve opp til sitt rykte. Her er det ikke noe problem å følge dagens trafikk, selv i motorvei-hastigheter opp mot 110km/t.

Karosseriet i utførelsen Club Coupe er en favoritt hos oss, og det ekstra lange panseret på New Yorker utgaven er med på å trekke frem et særegent og mektig design. Vi finner noe rust i innerskjermer, og en reparasjon i bagasjerom som kunne vært gjort penere, mens karosseri og ramme ellers har klart seg bra. Støtfangere og grill har fått ny krom i forbindelse med restaurering og tar seg meget bra ut.

Interiøret har også fått sin runde med oppmerksomhet i forbindelse med restaurering og holder seg bra, noen av detaljene på dashbordet er fra bilen var ny, uten at vi synes det virker skjemmende. 

Er du på jakt etter en koselig veteranbil med mye sjel og herlig design uten at det er en pine å dra på langtur vil vi mene denne er verdt å vurdere. Det er kun en håndfull 1946-48 Club Coupe’er her til lands, med denne som eneste vi har funnet i forlenget New Yorker utgave.

Bilen står utstilt hos oss i Ørje, og er klar for levering fortløpende, ta gjerne kontakt for spørsmål eller avtale om visning.