1950 Mercury Coupe Kustom

Pris 860,000,-

Når det kommer til amerikanske kustom-biler fra 50-tallet, og ja det skrives kustom med “K” er det ingen mer ikonisk enn 1949-51 Mercury. Helt siden de var helt nye biler i daglig bruk har metall-kunstnere lekt seg med skjærebrennere, sveiseapparater og lakksprøyter for å sette sitt helt eget preg på en allerede mega tøff bil. 

Dette eksemplaret av arten ’50 Mercury Coupe, har fått grundig gjennomgang med en herlig blanding av det tradisjonelle og det klassiske utseende med aner tilbake til Barris, Winfield og andre legender fra 50-tallets California, mens mer moderne understell og drivlinje gir en kjørbarhet de gutta forsiktig sagt bare kunne drømme om.

Prosessen fra originalbil til det du ser på bildene, og hva bilen er i dag startet sent på 90-tallet i et tettsted mellom Washington og Baltimore på USAs østkyst. Bilen ble ribbet, før karosseri og ramme ble lagt i syrebad og jobben med oppbygging og ombygging begynte.

Etter ryktene skal det ha vært ikke ukjente Doug Thompson som sto for kunsten og det virkelig imponerende håndverket lagt i taksenking og karosseri-linjer på denne, som er dokumentert med et 100-talls bilder gjennom hele prosessen.

Proporsjonene er for oss svært riktige hele veien, mens lakk og karosseri-åpninger vitner om enormt høy kvalitet på jobben gjort. I dag 15 år senere er det kun ytterst få bruksmerker å finne.

Om vi leser i kvitteringer og papirer som følger bilen pågikk prosessen fra 1998 og frem til omkring 2004. Forstilling er hentet fra 1970 Chevrolet Nova, oppgradert med skivebremser, servostyring og bremseservo.

Motoren er en Ford 5.0 HO med Telorvek injection, som fikk full overhaling før montering i bilen sammen med en Ford AOD automatgirkasse.
Luftfjæring hører med og kontroller sitter lett tilgjengelig i taket over forsete, med tre programmerbare høyder alt ettersom hva du ønsker å har behov for. Bilen kjører imponerende stødig og behagelig etter veien og er godkjent registrert i Norge slik den står i dag.

Interiøret er i like stor grad spesialbygget slik som resten av bilen, og holder den samme imponerende finishen og kvaliteten vi ser hele veien. Baksete fra Ford Thunderbird har vært en gjenganger i kustom og hot-rod siden 60-tallet og kler denne helt nydelig. 

Vintage Air klima-anlegg er på plass med varme eller A/C, som i kombinasjon med varme i alle seter gir gode muligheter for komfortabel cruising uansett vær. En Kenwood DAB+ spiller sender musikken gjennom elegant gjemte høyttalere i dører og hattehylle.

Som en oppsummering er det her snakk om en svært gjennomført, velkjørende og velbygd bil, med høyt fokus på detaljer og kvalitet. Det er 15 år siden den sto klar så noen mindre bruksmerker er å finne, men de er få og små av omfang.

Bilen står utstilt hos oss i Ørje og er klar for ny eier fortløpende. Ta kontakt for mer info, spørsmål eller avtale om visning.