1961 Buick LeSabre
2dr.HT

Pris: 425,000,-

I General Motors portefølje tikket Buick inn som luksusbilen like under flaggskipet Cadillac i pris og klasse, men det skulle man knapt tro når man satte seg inn og startet opp. 

For få motorer fra sin samtid går penere og jevnere enn Buicks velkjente “Nailhead” V8. Koblet med den trinnløse Dynaflow girkassen og en mer sømløs kjøreopplevelse skulle du lete lenge etter.

Denne 1961 modellen er intet unntak, og en perle design-messig.
I kjent stil deler den grunnkonstruksjon med andre full-size GM biler fra samme tid hvilket enklest sees på det unike og meget attraktive taket med kallenavn “Bubble-top”.

Dette eksemplaret kom til Norge fra Texas tilbake i 1995, og har siden den gang vært i forsiktig bruk sommerstid. Tilstanden er virkelig imponerende god og blant en av de bedre veteranbilene vi har hatt for salg i denne butikken.

Vi har grunn til å tro at kilometerstand på 24,326miles eller like over 39,000km kan være korrekt basert på tilstand og fremtoning av bilen, uten at dette kan dokumenteres.

Utvendig har bilen før den kom til Norge fått en runde med lakk i original hvit, mens taket har blitt lakkert kledelig rødt for å matche interiøret.

Vi finner ikke rust, mens paneler har enormt god passform og helt minimalt med bruksmerker. Krom og listverk er upåklagelig, det samme kan sies om glass og vinduer.

Innvendig finner vi det som virker til å være originalt interiør beskyttet med plasttrekk, disse trekkene var populært tilvalg når bilen var ny og kan virke til å ha sittet på hele tiden.

Den kresne vil legge merke til en mindre skade på det myke dashbordet bak girvelger, trolig fra en sjåfør som en gang i tiden har vært litt rask i vendingene, ellers følger interiøret opp stilen til en urestaurert og enormt velholdt originalbil.

Vi kan nevne en morsom kuriositet med speedometer som er gjemt nede i dashbordet og sees av sjåføren via et speil der instrumentpanelet normalt er montert, av GM stolt presentert slik for å hindre irritasjon i motlys eller i mørket.

Det meste virker til å være i orden, men vi kan nevne at den originale klokken går noe sakte, mens radioen har fått en mer moderne kassette-spiller koblet til diskret under dashbordet. 

Motor og gir oppfører seg eksemplarisk uten ulyder eller vibrasjoner. Vi kan nevne noe oljesvetting fra motor som normalt er på eldre biler, uten at det har betydning for bruk eller vedlikehold ellers.

Av oppgraderinger i nyere tid kan vi nevne nytt register i radiator, nye radialdekk med stor hvit-side, bytte av dynamo og laderelé samt tenningsdeler. Vi tar en teknisk gjennomgang før levering og bilen skal være klar til bruk omgående. 

Ta gjerne kontakt for mer informasjon eller avtale om visning, bilen står utstilt hos oss i Ørje og er klar for ny eier fortløpende.