1963 Ford Galaxie 500
Convertible

Pris: SOLGT!

Året er 1963, Joe Walker er første amerikaner i verdensrommet, John F. Kennedy er president noen måneder til og Martin Luther King Jr. forteller om sin drøm foran 250,000 mennesker. 
Ford lanserer redesignet Galaxie med tydelige inspirasjoner fra jet motorer og romkappløpet, klassiske detaljer mange av oss i dag setter minst like mye pris på som det nybil kjøpere gjorde for snart 60 år siden.

Dette eksemplaret av sorten 1963 Ford Galaxie 500 Convertible hentet vi inn til Norge via en svenske som kjøpte bilen på ferie i USA tilbake i 2018.
Den må sies å være i jevnt over svært god bruksstand med en eldre restaurering i bunn, og et teknisk “oppstrekk” av oss her i Norge etter import. 

Vår svenske venn kjøpte bilen av en eldre dame i utkanten av Chicago, hun hadde hatt den som sommer og hobby bil siden 1994 og så det nå som greit at neste kunne få overta ettersom interessen hadde dabbet noe av med årene. 
Vi vet ikke veldig mye om vedlikeholdet hun gjorde på sine år med bilen, men etter sigende skal det kun ha vært det mest grunnleggende og enkle, ettersom kvitteringer fra eieren før henne viser til en eldre, grundig restaurering. 

Fra fabrikk var denne bilen opprinnelig levert med en 390FE BigBlock, men denne ble byttet ut til fordel for en mer bensin-gjerrig 289 small-block tilbake i 1983, 289 motoren fikk på dette tidspunktet en full overhaling før montering i bilen, og fremstår selv den dag i dag i svært god stand. Den går mykt og pent uten ulyder og uten oljeforbruk. 

Med nyoverhalt motor var det året etter tid for en kosmetisk runde, kvitteringer datert høsten 1984 viser til nytt listverk, nye støtfangere og en hellakkering i den originale fargen “Peacock blue.” Mye tyder på at det er denne lakken som er på bilen den dag i dag.

Noen små hakk og slite merker har det blitt gjennom årene som bildene viser, men den fremstår fortsatt i riktig så presentabel stand og kan etter vår bedømming gå i mange år til uten at man trenger å skamme seg over å bli sett med den.

Interiøret virker helt og pent uten store rifter eller skader, det elektriske taket fungerer som det skal og er tett selv i regnvær, mens sveive-vinduer er både enkelt og holdbart. 

Etter at vi overtok bilen på sensommeren 2018 har det blitt reparert noe rust i gulv og under bilen, servostyring, bremser og håndbrekk har fått en overhaling, og bilen har blitt godkjent Statens Vegvesen slik at den nå skal være klar for mange nye og koselige mil med det som blir første registrerte eier i Norge. 

Ta gjerne kontakt for spørsmål eller avtale om visning, bilen står klar hos oss i Ørje for levering fortløpende.