1965 Opel Rekord Olympia
1700 Sedan

Pris: 60,000,-

Noen av de morsomste veteranbilene er ofte de som var vanligst når de var nye. I yrket som “veteranbilselger” får man gleden av å kjøre mange unike og ofte sjeldne kjøretøy, og selv om oppmerksomheten man får absolutt er stor i biler få har sett lik av tidligere, kan den ikke sammenlignes med gleden mange viser når de ser “Å! En slik hadde jeg som min første bil!”

For nettopp en slik er denne Opel Rekorden, en for mange første bil, eller en slik kjørte onkel bil. Det er en bil svært mange har et forhold til og du får gleden av å høre disse historiene mens du fyller bensin, eller lurer på hvor lenge melka holder seg mens du snakker nettopp veteranbil på parkeringsplassen til Rema 1000.

Dette eksemplaret kom til oss fra en som kjøpte nettopp lik sin første bil tilbake i 2018. Bilen ble kjøpt av et museum i Nord-Sverige, og hadde ikke vært på veien siden 1990.

Etter nesten 30 år uten bruk krevde en del teknisk jobb for å bli pålitelig kjørbar, og for oss ble den et prosjekt i ledige stunder, karosseriet både var og er virkelig bra for rust og bilen svært så koselig i sin fremtoning.

I papirene som følger kan vi lese oss frem til kun 2 eiere i bilens tid som registrert bruksbil, og ytterligere 2 til som klenodium for fremtiden.

Solgt ny til billakkereren i Dorotea, i Norrland og bærer preg av godt vedlikehold, frem til eksosanlegg og dårlige bremseslanger parkerte den i 1990.

Bilen er relativt godt dokumentert gjennom årene, men vi klarer ikke spore kilometerstand lenger tilbake enn 1978 hvor telleverket sto på 46,307km ved sjekk hos bilprovningen.

Det er naturlig å tro den har bikket over en gang, og totalen i dag er på 180,420km.

I vårt eie har bensintanken blitt tatt ned og renset innvendig med Strip-all, topplokk demontert og ventiler blitt slipt mens eksosanlegget ble byttet i sin helhet. Hjullager bak er nye, det samme er bremsetromler, bånd og pumper samt tidligere nevnte bremseslanger.

Girkassefeste hadde sett bedre dager, det samme hadde dekkene, mens tenningsdeler som kjent er ferskvare. To forgassere og et rep.sett ble til en fungerende og bilen gikk gjennom teknisk kontroll hos Statens Vegvesen slik at den nå er klar for førstegangsregistrering i Norge. 

I dag oppleves den som koselig og stabil etter veien, våre prøveturer har bydd på mye hygge og bilen virker pålitelig. Og selv om den med sine 60hk ikke er noen racer holder den fint følge med dagenstrafikk.

Som bildene viser er det noen kosmetiske feil både innvendig og utvendig, som naturlig er på en 55 år gammel bruktbil. Som tidligere nevnt er den imponerende bra for rust, og med unntak av et punkt på hver innerskjerm finner vi ikke spor av tidligere reparasjoner heller. 

Nå er altså tiden inne for at denne herlige “kjøkken-blå” Opelen skal finne sin neste eier og begynne livet med norske nummerskilt. Prisen er selvfølgelig ferdig registrert, og bilen er klar for levering fortløpende. 
Ta gjerne kontakt for spørsmål eller avtale om visning.