1968 Fiat 500 Abarth Tribute

Pris: SOLGT!

Den klassiske Fiat 500 har sammen med Mini Morris og VW boble for lengst gått over i klassen hvor små folkebiler nå er kult objekter med store mengder entusiaster, egne klubber og treff verden over.

Som med så mange andre folkebiler har det også gjennom årene vært mange forsøk på økte fartsresurser, både i dems samtid og blant entusiaster i årene etter. Fiat 500 er intent unntak og navnet Abarth har i et halvt århundre vært kjent for fler-dobling av hestekrefter og underholdene biler med mye sjel.

Eksemplaret vi har her kom til Norge fra Italia på siste halvdel av 90-tallet og ble registrert på dagens eier tilbake våren 1997.

Siden den gang har den fått en rekke oppgraderinger; en restaurering av karosseriet ble tatt over en årrekke, med rustsveising der det var nødvendig, nye skjermbreddere, og en runde lakk. 

Et kit med ombygging fra bladfjær til moderne coilovers og skivebremser ble montert fremme, mens en 5-trinnsgirkasse og medfølgende bakhjulsoppheng med moderne drivknuter gikk inn bak for bedre kjøreegneskaper og holdbarhet. 

Videre gikk turen til Danmark og Sten Laursen, en mann som er godt kjent i miljøet rundt klassisk-racing i nettopp Fiat Abarth av ymse varianter. Tilbake til Norge ble det med en potent 650ccm motor på omkring 45hk og et sett med korrekte Jaeger instrumenter for montering i bilen.

Bøttestoler fra BF-Torino ble montert for å sette prikken over i-en, sammen med nye tepper og et matchende baksete.

Resultatet av alt arbeidet ble som de fleste alt har skjønt en svært unik bil som er enormt underholdene etter veien. Den veier godt under 600kg med full tank og byr på kjøre-egenskaper som kan gjøre mang en dyr sportsbil sjenert. “Den som sammenligner en Golf GTI med go-cart har aldri kjørt noe lignende det her.”

Siden restaurering har bilen rullet like over 8,000km, og fremstår fortsatt i god stand, selv om deler av lakk jobben kunne holdt seg bedre. Vi finner ingen større rustangrep, men noen riper og sprekker har det blitt med årenes løp, som normalt er etter over 20 år. 

En uheldig situasjon med en cylinder i fjor høst førte til en full overhaling av motor nå i vinter.

Topplokk har blitt slipt, og fått nye ventilstyringer. Cylindre og stempler ble kjøpt inn nytt, mens veiv og råder fikk nye lager. Det ble lagt inn messingforinger for ny kamaksel og ny elektronisk tenning montert sammen med avbalansert kjølevifte i aluminium og moderne vekselstrøm-dynamo, samt ny clutch. Abarth oljepanne og eksos ble brukt videre og kler bilen godt. Det er nå i underkant av 10 mil på motor siden overhaling og ting virker til å fungere meget bra.

EU-kontroll ble gjennomført 30.Mars og er gyldig for to nye år.  Bilen står utstilt hos oss i Ørje, og er klar for levering fortløpende. Ta gjerne kontakt for spørsmål eller avtale om visning.