1974 Dodge Charger

Pris: SOLGT!

“The look of Charger. Pleasingly arrogant. Leaving an image that speaks well of itself. . . .”

Kan vi lese i brosjyren fra 1974 som følger denne herlige muskebilen av siste årgang før bensinmangel og bilkjøpernes krav om fornuft satte spikeren i kista til overmotoriserte sportsbiler for det som skulle bli mange mange år fremover. 

Og nettopp taler for seg selv vil vi si er passende for eksemplaret vi har fått inn for salg, som er svært lite brukt og meget velholdt alder tatt i betraktning.

Speedometer viser i skrivendestund 35,900miles eller 57,775km som tyder på å kunne stemme, basert på dokumentene som følger bilen fra dens to eiere i USA og frem til den kom til Norge tilbake i 2008, samt generelt meget god tilstand.

Første eier hadde bilen i 33 år frem til sin død i 2007, hvorpå den ble solgt til en som gav den en mekanisk gjennomgang etter lagring før videre salg til det som ble første eier i Norge påfølgende år. 

Bortsett fra en framskjerm, virker bilen i svært stor grad til å ha den samme lakken som når den forlot fabrikken tilbake i 1974, og med unntak av noen mindre bruksmerker som naturlig er, fremstår den svært svært fin og fri for rust eller større skader etter hva vi kan bedømme. 

Interiøret i bilen bygger oppunder lav kjørelengde, og er så nær nystand du kan forvente av en snart 50 år gammel bil. Setene i hvit vinyl har fortsatt trekk i gjennomsiktig plast, en populær løsning i USA på 70-tallet for å beskytte alt fra møbler til bilinteriør, og et mulig tilvalg hos forhandler når bilen var ny.

“Baksete gir rom for en voksende familie, en tanke de fleste sportsbiler har lagt bak seg.”  

Et salgspunkt fra også hentet fra Dodge sin ’74 brosjyre og noe vi tør mene er like aktuelt i dag for å kunne nyte bilen til sitt fulle.

Vi har ikke fått testet om A/C blåser kaldt med dagens vær, men har fått opplyst at det skal fungere greit. Varmeapparatet ellers fungerer feilfritt. 

Etter ankomst til Norge ble i 2009 den originale 318 motoren blitt byttet ut til fordel for en overhalt og lettere trimmet 360 motor med betydelig høyere effekt, samtidig som 727 automatgirkassen ble overhalt.

Utifra kilometerstand har ikke denne kombinasjonen gått mer enn knappe 600mil siden overhaling. I samme omgang fikk bilen nye Hedman-Headers, som med et todelt Flow-master eksosanlegg, gir bilen et herlig lydbilde uten å kunne kalles plagsom hverken for sjåfør på lengre tur, eller sovende naboer en sen kveld. 

Understellet er originalt og fikk en runde med nye bremser, foringer og støtdempere hos andre eier i USA i 2007, og en ny runde bremser nå i april 2020 med bytte av pumper og bånd bak, samt klosser fremme slik at bilen i dag oppleves som meget presis og velkjørende.

Bilen står i dag på forholdsvis nye American-Racing felger med Cooper Cobra dekk, mens de originale stålfelgene med kapsler følger med, også disse med dekk av nyere dato.

Følger med gjør også det originale rattet, slik at bilen raskt og enkelt kan settes tilbake til slik den forlot fabrikken om ønskelig.

Er man på jakt etter en velholdt, pen og ikke minst morsom muskelbil for fine sommerdager vil vi påstå at denne er verdt å sjekke ut, ta gjerne kontakt for spørsmål eller avtale om visning. Bilen står utstilt hos oss i Ørje og er klar for levering fortløpende.