1975 Stutz Blackhawk Coupe

Pris: 649,000,-

Få biler lyser mer Hollywood, penger og overdådighet enn 70-tallets gjenoppliving av luksusbil-merket Stutz.
Alt er stort, alt er eksklusivt og alt er nettopp overdådig. 

I brosjyren fra den gang bilen var ny kan vi lese om et kunstverk håndbygget i Italia, med tepper av australsk lammeull i kupeen, minkpels i bagasjerommet og ekte 18-karat gull i dekoren på dashbordet, mens seter og dashbord er trukket i skinn fra skandinaviske kuer fra gårder uten piggtråd, og støtfangere er laget i dobbel-forkrommet messing.

Selv om vi kunne fortsatt fortellingen om eksklusive materialer og de unike detaljene i lang tid velger vi å gå mer inn i historien på nettopp bilen vi har fått inn for salg her;

Dette eksemplaret som alle andre Stutz Blackhawk startet livet med utgangspunkt i en Pontiac Grand Prix før den halvferdige stammen ble sendt til Torino i Italia for det som vel kan beskrives som håndbygging i meget begrenset opplag på bestilling etter spesifikasjoner fra første eier. 
På hanskerommet kan vi fra en gull-forgyldt plate lese “Handcrafted in Italy, Especially for Mr. & Mrs. Vern Witt.”

Mr. & Mrs. Witt fra minst like fasjonable Beverly Hills, California skulle eie denne bilen frem til 1986 hvorpå den ble solgt til en hyggelig herre og Stutz entusiast ved navn Clayton Crowe, med påfølgende adresseendring til intet mindre enn Las Vegas, Nevada. Crowe beholdt bilen i en lang årrekke, behandlet den pent, og deltok på mange treff og sammenkomster gjennom hele USA før alder og helse i 2006 igjen skulle gi Stutzen en ny adresse, denne gang til Kolbu på Toten.

Hos dagens eier på Toten oppholdet Stutzen seg fra 2006 til 2011, og igjen fra 2018 til den nå har beveget seg ned til oss i Ørje for å finne det som blir dens 5 eier. 

Bilen i dag fremstår som meget pen, men med enkelte mindre bruksmerker, som normalt er på en bil som har passert 45 år.
Dagens eier opplyser om at det i nyere tid har blitt utbedret lakk-rust i nedkant på dørene, hvor jobben ble utført av karosseriverksted med godt rykte for jobb på spesielle og unike biler.

Lakk og karosseri fremstår slik vi ser det som imponerende pent og det samme må kunne sies om krom, støtfangere og listverk, hvor det igjen kun er minimale kosmetiske merker å finne for den som er veldig nøye.

Interiøret fremstår som helhetlig svært bra, uten store skader, hull eller rifter i hverken seter eller tepper. Treverket i dashbordet er jevnt og fint uten sprekker eller annet tull, mens noe av skinnet i framtiden kunne satt pris på en mer profesjonell oppmyking enn hva vi er i stand til her på huset. 

All instrumentering virker til å fungere som det skal, uten at vi på noen veteranbil ser på de som en fasit, men heller en pekepinn på tingenes tilstand.

Tidligere eier kan fortelle at noe av vakuum-slanger som går til A/C og cruise-control har blitt koblet vekk for å stoppe en eldre lekkasje, bilen har kun blitt brukt i pen vær og dette ikke har blitt prioritert som nødvendig reparasjon. Varme og defrost fungerer, men altså ikke Air-Condition eller Cruise-control, uten at vi har forsket på hvor mye jobb det vil være å få dette tilbake til fungerende stand.

El.vinduer, seter, takluke og lys virker til å fungere slik det skal. 
Teknisk oppleves bilen som meget presis og ikke minst komfortabel etter veien. Motoren er en 455 Oldsmobile V8 som bidrar til godt med effekt og behagelig vedlikehold med god dele-tilgang til svært hyggelig priser.

Det samme kan sies om resten av understell, drivverk og slitedeler, hvor alt igjen er kompatibelt med langt mer normale Pontiac Grand Prix, uten at det på noen måte går utover bilens imponerende komfort. Og det skulle vel bare mangle, den kostet tross alt mer enn det dobbelt av en ny Rolls Royce i 1975.

Av 1975 Stutz Blackhawk er dette 1 av 21 kjente eksemplarer igjen på verdensbasis, og en av 5 Stutz Blackhawk i Norge uavhengig av årsmodell.

Det er et aktivt, hjelpsomt og hyggelig miljø rundt modellen, og du skal med stor sannsynlighet slippe å se mange tilsvarende på biltreff eller langs veien når du er ute på cruising. 

Bilen står utstilt hos oss i Ørje og er klar for levering fortløpende, ta gjerne kontakt for spørsmål eller avtale om visning.