1981 Cadillac Seville

Pris: SOLGT!

Mens 80-tallet gjorde sitt inntog med oljemangel og høye bensinpriser som en del av hverdagen til amerikanere, snudde også de tradisjonelt store amerikanske bilprodusentene seg rundt og leverte mindre biler med lavere forbruk i håp om å konkurrere med de mindre europeiske og japanske konkurrentene.

Cadillac var intet unntak og topp utgaven Seville slik den vi har her virker som en småbil å regne sammenlignet med sine enorme søsken fra siste halvdel av 70-tallet.


Når det er sagt mangler den absolutt ingenting av den velkjente Cadillac komforten, hvor du flyter stille frem med en solid og avslappende følelse som få, om noen andre klarer å levere.

Denne bilen har blitt satt til oss i kommisjon av arvinger etter eier nummer to da interessen ikke er helt til stede og bilen fortjener noen som setter pris på den og vil bruke den.

Den ble i 1981 solgt ny til en nordmann bosatt i Lake Charles, Louisiana sør i USA og ble med på flyttelasset til Norge i 1982. 

Den ble kort tid etter solgt til slektninger av nåværende eier via forhandler i Oslo og tatt i forsiktig daglig bruk rundt hovedstaden. 

Servicer og vedlikehold har gjennom alle år blitt nøye dokumentert og samlet i en perm som selvfølgelig følger bilen. 

Eier var sivilingeniør av yrke og en meget ryddig og punktlig person som kommuniserte med verksteder skriftlig, hvor setningen “Alle arbeider skal utføres til høyeste standard.” er en trivelig gjenganger.

Den originale dieselmotoeren ble byttet ut med en bensin V8 på 240hk fra Oldsmobile tilbake i desember 1987, på et tidspunkt hvor bilen hadde gått 44,000miles, Oldsmobile motoren sitter i bilen den dag og må sies å fungere fint, med unntak av en mindre eksoslekasje ved manifold. 

Cadillacen ble mindre og mindre brukt når eier flyttet til Sveits første halvdel av 90-tallet, den ble senere tatt med på reisen og har i de siste årene tilbragt livet sør i Frankrike.

Karosseriet må sies å være bra, rust finner vi ikke på bilen. Lakken tar seg greit ut er den nokså slitt når man kommer tett innpå. Det er ingen større bulker eller skader, men bumper-fillers rundt bakfanger er sprukket og klare for utskiftning.

Interiøret bærer preg av den lave kilometerstanden og må omtales som svært pent både hva gjelder seter, tepper og dashbord.

Denne, som luksusbiler flest ble levert med en høvelig mengde ekstra-utstyr hvor det meste ser ut til å fungere, men vi har merket oss at Cruise-control er koblet vekk, det samme er AirCondition compressor.

Av uvisst grunn tapper batteriene seg om bilen står over natten, så en hovedstrømbryter er montert i motorrommet og brukes preventivt.

Alt i alt er dette et godt utgangspunkt av en morsom Cadillac som enten kan nytes som den er, eller taes opp et ekstra trinn kosmetisk over vinteren.

Bilen er nylig EU-Godkjent og står klar for ny eier hos oss i Ørje.
Ta gjerne kontakt for mer informasjon eller avtale om visning.