1983 Porsche 911SC

Pris: 380,000,-

En av historiens mest ikoniske bildesign og en legendarisk sportsbil som står høyt opp på ønskelisten til mang en bilentusiast verden over.
Kalenderen viser 11.mai 1983 Siegfried står uten for sin lokale Porsche forhandler like ved der han bor i utkanten av Hannover, i dag er dagen, endelig skal han få hente sin helt nye Porsche. Den er akkurat slik han ville ha den, farger, utstyr, alt!

Bilen Siegfried hentet den vårdagen i 1983 er en gull metallic 911SC med utvendig spoiler pakke og sort skinn-interiør, den har en 5-trinns manuell girkasse koblet til en luftkjølt 3-liter bokser sekser i aluminium på like over 200hk.

Vekt uten sjåfør er på knappe 1160kg, en kombinasjon som bidrar til svært gode og underholdende kjøreegenskaper, uten å være slitsom på motorveien, og mer enn rask nok for de aller fleste. 0-100kmt går unna på 6.2 sekunder som for Siegfried betydde at selv svogerens Ferrari 308GTB måtte gi tapt.

Våren 1997 har blir bilen importert til Norge, selv om den snart har rullet 200,000km ser den fortsatt minst like kul ut som når Siegfried hentet den 14 år tidligere, og bærer preg av godt vedlikehold og forsiktige eiere hele veien.
Siden den gang har telleverket krøpet opp ytterligere 40,000km og bilen må fortsatt kunne beskrives til å være i jevnt over god stand både teknisk og kosmetisk. 

En eldre hel-lakkering i den originale gull-metallic fargen tar seg fortsatt bra ut, mens noen mindre små skrammer er å finne uten at de er til stor sjenanse, er det et området rundt tanklokk i venstre framskjerm som kunne vært penere. 

Bilen har klart seg bra for rust gjennom alle år, vi finner noen bobler i lakken i overgangen mellom framskjerm og karosseri under frontrute. Tidligere eiere forteller at dette ikke har utviklet seg nevneverdig gjennom de siste 20 årene og er noe de fleste kan leve med.

Karosseriet ellers fremstår som svært bra, vi finner ingen spor etter tidligere kollisjonsskader eller rust reparasjoner, ei heller rust i gulv, kanaler eller reservehjulsbrønn etc.

Som de fleste eldre 911 har også denne en mindre oljelekkasje fra motor når den står parkert over tid, men ikke noe til stor sjenanse eller hinder for bruk. Motor ellers virker upåklagelig, ingen ulyder eller unormale vibrasjoner, ei heller unormalt oljeforbruk. Gassresponsen er fin og den byr på jevnt drag gjennom hele registeret. 

Girkasse og clutch må også sies å oppføre seg slik den skal, eier har påpekt at skiftet fra 1.-2. gir i blant kan være litt hardt som på de fleste 911 med denne 915 girkassen, uten at vi har merket noe til dette på vår prøvetur.

Serviceheftet følger bilen, og har vært i jevnlig bruk hele veien opp til år 1998 og 198,000km hvor det ikke var flere ledige sider igjen. Forrige eier tok en runde med nye bremseskiver og klosser samt eksos og varmepotter i nyere tid, mens kvitteringer viser justering av ventiler og stor-service på motor hos Porsche i Son 2014 ved 234,000km.

Understell og styring oppleves tight og presist uten ulyder eller annet tull og bilen er virkelig en herlig kjøremaskin.

Interiøret med unntak av radio er det originale som satt i bilen når den var ny, med normal slitasje, uten hull, rifter eller andre større skader og oppleves som et hyggelig sted å være.

Bilen står på 16″ Fuchs felger med gode dekk, men kan leveres på 17″ Cup for den som måtte ønske det. 

Ta gjerne kontakt for spørsmål eller avtale om visning, bilen står utstilt hos oss i Ørje og er klar for levering fortløpende.