Den første hatchbacken – kanskje…

Den første hatchbacken – kanskje…

Få biler påkaller mer følelser enn franske biler. Enten hater man dem, eller også elsker man dem. Sære på godt og vondt, kompromissløst konstruert for å gi god komfort og praktiske fortrinn – i hvertfall var nok tanken god den gangen de var på tegnebrettet.

 

Tanken på komplisert vedlikehold og behov for verktøy ingen har maken til har nok skremt mange fra å kjøpe fransk. Men kanskje er hemmeligheten å kjøpe noe som er gammelt nok til at det – tross alt – er enkelt å skru på. Eller å kjøpe noe som er i så god stand at det holder en stund.

Bilen som sørget for å holde liv i Citroën helt fra midt på 30-tallet og til 1957 var den såkalte «Traction Avant»-modellen. Da hadde DS, eller «Padda», kommet og tatt over stafettpinnen, og den gammeldmodig utseende 11C-modellen kunne endelig pensjoneres etter noen år på overtid.

Da var den for lengst blitt et ikon. Og om den så aldri så gammeldags ut, var kjøreegenskapene og komforten fremdeles høyst kompatible med samtidige biler.

I det hele tatt er det få veteranbiler som ser så gammeldagse ut, og som samtidig føles så moderne å kjøre. Ikke så rart da, kanskje, at «alle» mener noe om dem, uansett om de har eid, kjørt i eller minner fra en slik eller ikke.

Det har vi skjønt, etter å ha hatt en slik på gulvet i butikken vår i Ørje siden åpningen for en drøy uke siden. Så godt som alle gjestene, uansett hva slags bil de har vært ute etter å se på, har kikket på den og delt en historie eller to.

Mange kjennere har også pekt på at akkurat maken til denne har de aldri sett før. Ikke så rart, det heller. For av de mange forskjellige variantene som ble bygget, er vår bil en ganske så sjelden utgave av den nest siste årsmodellen som ble bygget.

«Commerciale»-utgaven var nemlig lengre enn den vanlige sedanen. Ekstra lengde som til daglig kom baksetepassasjerene til gode i form av helt enorm benplass – som i en stor limousine. Samtidig var bakdøren topphengslet, og gikk helt til taket. Dermed fikk man i kombinasjon med det sammenleggbare baksetet et enormt varerom.

Noen kaller bilen «verdens første hatchback», eller endog en av de aller første stasjonsvognene. Å påstå at noe er «først» i bilverdenen viser seg dog sjelden å stemme, så vi slår oss til ro med å konstatere at vi har en rimelig sjelden utgave av en av de mest populære veteranbilene fra baguettenes hjemland.

En bil som dessuten, nettopp på grunn av sin gode plass og allsidighet, var svært populær nettopp blant bakere og andre som trengte en romslig arbeidsbil på dagtid, og satte pris på å skjemme bort baksetepassasjerene med enorm komfort etter arbeidstid.

Det blir ikke særlig mer ikonisk fransk enn dette. Ikke mer gammeldags og moderne på én gang, heller. På fransk vis vilt sjarmerende – enten du elsker eller hater det…

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=107793662&fks=107793662