Så nær en tidsmaskin du kan komme

Så nær en tidsmaskin du kan komme

Norge sto på hodet på begynnelsen av 2000-tallet, da Petter Solberg som den første norske motorsportsprofilen på mange, mange år klatret helt til topps. Unikt, mente ungdommen. Men vi som har vært med noen år husker at det var enda villere før. 

 

Over en lengre periode på 70- og 80-tallet var det også en nordmann som overskygget alle andre innen nærsagt alt som var av motorsport. Martin Schanke het han, og der hvor Petter Solberg snakket diplomatisk på hjemmesnekret engelsk, gjorde Schanke seg forstått gjennom det internasjonale språket av nordnorsk bannskap med en og annen medfølgende ørefik. 

 

Alt var litt morsommere før. 

 

Det var også bilene de kjørte. For mens Solberg kjørte et monster av en Subaru med alle mulige tekniske hjelpemidler, og ubegrenset motorkraft, snurret Schanke og gutta rundt på banene med biler som rent teknisk ikke bød på mye mer hjelpemidler enn en T-Ford. Det var rå kraft, rendyrket sjåfør-håndverk – og ikke minst biler som hadde mye til felles med de vi selv kunne kjøpe. 

 

Dermed ble Ford Escort RS 2000 drømmen for svært mange. Schanke kjørte i mesteparten av sin karriere Ford-biler som var nært beslektet med denne produksjonsmodellen, og dermed var det faktisk en og annen familiefar og -mor som lot seg friste til å betale like mye for en slik liten hissigpropp som de ellers kunne fått en meget flott og langt mer familievennlig Taunus eller Granada for. 

 

Mange var det dog ikke. Hos den store Ford-forhandleren Bergerkrysset Auto i Mysen, kun et par mil fra vår bilforretning i Ørje, ble det solgt én slik bil i 1978. En bil som flere lokale eiere har hatt, og som «hele bygda» kan fortelle historier om. De siste årene har bilen vært borte fra distriktet, men nå ligger det an til et hjertelig gjensyn etter at den har kommet inn på gulvet hos oss. 

 

Disse råtassene fikk nok mange ganger et tøft liv, derfor er enda færre igjen av dem i dag. Den lokale stjernen rakk også å slites litt i løpet av sine mange år på veien, men ikke mer enn at den i dag blant annet har samme interiør i meget presentabel stand, og en kilometerstand på under 100.000 kilometer. 

Ikke desto mindre har den blitt restaurert, og det på en fantastisk måte. Arbeidet har tatt lang tid og kostet en brutal sum penger. Her har nemlig kun originale deler blitt brukt, og alt er gjort helt etter boka – en form for kompromissløs restaurering som hittil stort sett kun har vært gjort på amerikanere i million-klassen. 

 

Verdien på de få Escort RS 2000 som finnes bevart er også i ferd med å skyte i været, dermed var det «riktig» bil å starte med når man først skulle gjøre en slik øvelse. Og det er unektelig gøy å se på detaljrikdommen i en slik restaurering, fra korrekte klistremerker i motorrommet til detaljer som et tidsriktig Ford Motorcraft batteri fra 1978. 

 

Morsomt er det også at selv om bilen koster sine kroner, og restaureringen sannsynligvis har kostet enda mye mer, kan den fortsatt kjøpes til en pris som mange av oss som husker tiden da den var ny faktisk kan ha råd til. Man skal ikke langt utenfor Norges grenser før man finner slike til langt høyere pris, og det har da også vært interesse å spore for bilen fra utlandet. 

 

Eieren, som har satt inn bilen i kommisjon hos oss, håper imidlertid den blir i Norge. Og det er nok mange lokalt i distriktet som håper at de igjen skal få se den i trafikken, slik de gjorde på 70- og 80-tallet. Slik sett er dette på alle måter en skikkelig tidsmaskin! 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=108244380&fks=108244380