Her ligger det an til mange «smiles per gallon»

Her ligger det an til mange «smiles per gallon»

Noe av det morsomste med å drive med entusiastbiler, og det som gjør dette til en hobby for absolutt alle, er det faktum at det ikke bare er Rolls-Royce og Porsche som er gøy. 

I helgen leverte vi den dønn strøkne gamle VW Bobla vår til en forventningsfull ny eier, som hadde et nostalgisk forhold nettopp til slike biler. Og en av bilene som fanger flest beundrende blikk på gulvet i butikken vår i Ørje, er en annen «hverdagsbil». 

I hvertfall var den en hverdagsbil en gang i tiden, GMC pickupen fra 1958, men i likhet med bobla er den blitt ganske så sjelden med årene. Og denne har også blitt forfinet til en tilstand som virkelig setter mange mer eksklusive biler i skyggen. 

En slik pickup var kanskje ikke noen vanlig bruksbil i Norge. Men i sitt hjemland både var og er den det. Amerikanerne ELSKER store og anvendelige pickuper, og en av konkurrentene – Fords F-serie – har i mer enn 50 år ligget helt i toppen av salgsstatistikkene der borte. 

GMC har ikke mindre tradisjoner. I mer enn 100 år har General Motors sitt eget truck-brand laget både pickuper, busser og lette lastebiler. Først med egne modeller, men gjennom de siste 40-50 årene stadig mer like modellene fra Chevrolet. I dag er det stort sett bare detaljforskjeller mellom Chevrolet og GMC, der GMC blir posisjonert som litt mer «premium» enn Chevrolet. 

 

Denne praksisen var ikke startet allerede i 1958, selv om det kan være lett å tro det når man ser denne GMC 100´en. Her er det god smak, høye krav til gjennomføring og til slutt en restaurering med romslig budsjett som har skapt en helt utrolig bil. 

Lakken har en enorm finish, og krom og treverk i lasteplanet gjør dette til en bil som meget vel kan kjøres rett på utstilling. Men man har tatt hensyn til det praktiske, også: Hele chassiset er restaurert og alle slitedeler er byttet ut mot nye, mens hele det gamle drivverket er byttet ut med nye og solide deler: Med en moderne Chevrolet 350 V8-motor og en like moderne TH700-R4 automatkasse er bilen både kjørevennlig og forholdsvis økonomisk i bruk. 

Forholdsvis, altså. For det koster selvsagt litt bensin å komme kjørende med over fem meter lang og temmelig høy pickup av den godslige, gamle sorten som så mange ønsker seg i dag. Denne ble restaurert i USA før den ble importert hit, og deretter gått over og komplettert på enda noen punkter. Dermed er den en av svært få tilsvarende biler på markedet i Norge. 

 

Amerikanske bilentusiaster sier gjerne at de ikke er opptatte av «miles per gallon», men regner utbyttet av bilhobbyen sin i form av «smiles per gallon». Etter å ha hatt denne på gulvet i butikken i noen dager vet vi at den funker – selv når den står helt rolig… 

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=107788515&fks=107788515