Diskré eller prangende luksus – velg selv!

Diskré eller prangende luksus – velg selv!

Mercedes´ største modeller – det som med årene har blitt hetende S-klassen – har vært førstevalget blant nordmenn med penger, både ekte og innbilte, i flere tiår. Ikke minst var de det i de jublende 80-årene. Og nå kan du gjenoppleve dem hos oss! 

Den gangen var det S-klassen med internkode 126 som var aktuell. Brennaktuell, faktisk. Og etter noen år i glemselens dal, er disse bilene i ferd med å bli skikkelig etterspurt igjen. 

Ikke så rart. Disse bilene er fra toppen av Mercedes´ kvalitetstidsalder, og som en av de lengstlevende modellene – den varte i hele 11 modellår – var den allerede i sin samtid anerkjent som tidløst elegant. I dag begynner det å bli langt mellom de virkelig fine eksemplarene. 

126-serien kom i tre varianter; som «standard» sedan med betegnelsen S og SE, som den drøyt 10 centimeter forlengede SEL, og som den snasne coupeen SEC. På noen markeder ble de også solgt med dieselmotor som SD og SDL, men de ble aldri markedsført i Norge. Den gangen skulle det være bensinlyd i en luksusbil. 

Hva drivstoffet kostet hadde heller ingen ting å si. Disse bilene var grenseløst kostbare, og mange eiere hadde nok høyere budsjett på champagne enn bensin uansett. Ikke minst midtveis ut i tiåret, da økonomiske luftslott og korthus av aksjebrev ble bygget over en lav sko.  

Plutselig var naboen millionær – om enn for en kort stund, og kanskje bare i sine egne tanker. En Mercedes 126, eller eventuelt en Geländewagen, var vanligvis det første de unnet seg. 

De aller mest nyrike klemte vanligvis til med en SEC coupé. Den hadde på gammelags Mercedes-manér bred grill med diger stjerne i midten, som de øvrige sportslige Mercedesene, og for øvrig en lav, lang og slank hardtop-utgave av karosseriet. Spesielle aerodynamiske dørhåndtak vitnet om at bilen var skapt for fart og spenning, og det mest iøyenfallende ved hele bilen var de elektriske armene som automatisk kom frem med sikkerhetsbeltet når man hadde satt seg inn i bilen.  Et anerkjent «partytriks» den gangen, men i sannhetens navn også en utrolig praktisk gimmick, som blant annet ble arvet av den mer folkelige E-klassecoupeen i 124-serien. 

Standard-sedanene var nettopp dét: Innstegsmodeller med 6-sylindret motor og lite utstyr, eller også kunne de lesses ned med alt mulig fra tilbehørslista, inklusive de samme V8-motorene som i coupeene, og fungere som diskré luksusbiler for de som kanskje hadde eldre formuer som ikke i samme grad trengte å vises frem. De som ville dra på litt ekstra, men fremdeles uten å flashe, kunne kjøpe lang SEL, som riktig utstyrt ble like super-komfortabel på innsiden som en mer prangende amerikaner.  Årene har fart ganske hardt med mange av disse bilene. Ikke minst coupeene, som ofte levde ganske hardt allerede da de var nye. Ikke alle «eierne» visste hvor lenge moroa ville vare, og ga full gass fra start. De simpleste sedanene har heller ikke blitt tatt så godt vare på, og særlig mange av de aller feteste sedan-utgavene ble egentlig aldri solgt i Norge.  Men noen ble det. Og en slik velutstyrt lang SEL har vi nå på gulvet i butikken i Ørje, sammen med en tilsvarende populær utgave av SEC-coupeen: 

500 SEL´en er en uvanlig velutstyrt bil til å være solgt ny i Norge. Elektrisk baksetejustering og gardiner i vinduene bak var ikke vanlig på luksusbiler hverken da eller nå, men aksjemegleren som kjøpte den ny ville kun ha det beste. Det sier i grunnen sitt at Kværner-konsernet, som nok hadde midler til å kjøpe hva de ville flunkende nytt, tok over som eier nummer to av bilen etter få år. Senere har den blitt tatt vare på og forsiktig restaurert for få år siden. 

500 SEC´en er med sort utvendig farge og kremgult skinninteriør akkurat slik mange ville ha dem den gangen, og å finne et slikt eksemplar i Norge i dag som det «er noe igjen av», er ikke enkelt. Vår bil levde imidlertid sine første år i langt roligere og varmere omgivelser i Spania, der den etterhvert ble kjøpt av en nordmann med lokal feriebolig, og han tok den med seg hjem til kalde nord først for et års tid siden. Dermed har den levd et roligere liv enn mange av sine artsfrender her på berget, og bortsett fra litt tørr og krakelert lakk fra spansk sol og varme er den et sjeldent godt eksemplar. 

 Enten du husker disse bilene fra en lokal millionær, eller fra «Miami Vice» på TV den gangen, så er det tid for å slå til og realisere drømmen om noe av det beste Mercedes noen gang har produsert nå, før disse bilene blir enda sjeldnere – og enda dyrere. 

Om du vil fremstå som en beskjeden millionær bak gardinene i baksetet på SEL´en, eller som en mer breial spradebasse med kjøpekrøller og Poco Loco-genser i SEC´en – ja det trenger du ikke bestemme før du kommer. Vi har begge bilene, valget er ditt! 

 

1986 Mercedes-Benz 500SEL:  https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=108652918&fks=108652918

1984 Mercedes-Benz 500SEC: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=107623444&fks=107623444