«Fluid Drive» – da bilkjøring ble magisk

«Fluid Drive» – da bilkjøring ble magisk

For få dager siden leste vi i norsk presse at den tradisjonelle, manuelle girkassen nå spås en snarlig død i bilene våre. Snart blir det automatgir i en eller annen form som tar over helt og holdent. 

Kuriøst nok, i vår del av verden skjer dette mest fordi automatisk giring er en inkludert del av moderne hybride og elektriske drivlinjer. I USA derimot, ga man de manuelle girkassene på båten av rene komfort hensyn allerede for snart 70 år siden. Det finnes millioner av amerikanske pensjonister som har kjørt bil et helt liv, og aldri sett en clutch. 

Utviklingen av automatgiret var godt i gang i USA allerede før krigen, og Oldsmobile var først med å tilby det i sine biler i 1939. Flere produsenter testet ut forskjellige løsninger, frem til den automatgir-konstruksjonen vi kjenner ble standarden i løpet av få år. Publikum, som samtidig ble vant til ting som elektriske vindusheiser, sentrallås og automatisk lysblending, var i ekstase, og en luksusbil-produsent som Cadillac kuttet helt ut å tilby manuelle girkasser allerede i 1953. 

Da krigen var slutt, var det mye som skulle skje på kort tid i USA. Til forskjell fra Europa hadde man ikke behov for å bygge opp alt fra bunnen igjen, men det var stor varemangel. Samtidig måtte produksjonen omstilles fra krigsmateriell og til blant annet sivil bilproduksjon, til et sulteforet marked som virkelig hungret etter nye modeller. Nye modeller med nye tekniske løsninger, som gjenspeilet den positive tidsånden. 

I en slik tid var det ikke rart man hastet mot biler som blant annet kunne gire selv. 

 Chrysler-konsernet hadde ligget i forkant da krigen startet. Det var de som hadde karosserier med de mest integrerte skjermene, som gjorde at de så mer strømlinjeformet og moderne ut enn mange av konkurrentene. De hadde imidlertid ikke gått «all in» for helautomatiske girkasser, men satset som flere andre på en form for «halvautomatikk». Kjøperne sto uansett i kø, og navn som «Fluid Drive» på bagasjelokket ga dem eierskap til en del av fremtidsteknologien.  Nylig fikk vi inn en slik fremtidsbil på gulvet i vår butikk i Ørje. Chrysler Royal Coupeen er 71 år gammel, men det er lett å føle tidsånden som omga den da den var ny. Det er så man synes man hører munter storbandsjazz fra radioen i det art deco-inspirerte dashboardet selv når den er skrudd av, og Fluid Drive-girkassen skifter selv mellom girene innenfor henholdsvis lav- og høyseriene etter at man har sluppet ut clutchen den første gangen. 

Bilen kjøpte vi selv da vi kom over den i USA i sommer. Den har blitt totalrestaurert for anslagsvis 20 til 30 år siden, og er en av trolig ganske få norske veteranbiler som er så flott restaurert at den har rullet over podiet hos ett av de store og berømte amerikanske auksjonshusene. Katalogen fra Kruses auksjon i Atlantic City i 2000 følger med, der bilen til og med er avbildet i farger. 

Bilen har trolig ikke gått veldig langt hverken før eller etter restaureringen. Etter at den ble solgt på Kruses auksjon for 17 år siden har den vært godt ivaretatt hos et par samlere, og det sier sitt at eieren vi kjøpte den av ikke var helt sikker på hvordan Fluid Drive´n skulle opereres. 

Nå er den altså i Ørje, klar for en norsk eier. Etter få dager har vi fått mye respons på den. Men det er ikke overraskende at den vekker minner hos folk: Chrysler-biler fra rett etter krigen var populære blant annet som drosjer til helt opp på 60-tallet i Norge. Da var det imidlertid standard firedørsbiler med tretrinns manuelt gir som gjaldt, og fra de billigste konsern-merkene Plymouth og Dodge. 

Kanskje er det fremdeles noen som kjørte slike biler den gangen, og som drømte om en toppmodell med coupé-karosseri og den magiske Fluid Drive-girkassen i stedet. Nå har i så fall fremtidsbilen endelig kommet, og står og venter på deg! 

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=108657808&fks=108657808