Et lite stykke norsk bilhistorie…

Et lite stykke norsk bilhistorie…

Flott restaurerte biler i all ære – det er noe spesielt med de kjøretøyene som viser spor av levd liv. Ikke minst når de midt i patinaen også blinker av fordums glans. Og enda mer når historien er norsk, og velkjent. 

Med tiden blir det færre og færre av disse bilene. Men unntak forekommer, og en sjelden gang er de så lekre og historisk interessante som den Oldsmobilen du ser på bildene. Og som du nå kan detaljstudere på gulvet i vår butikk i Ørje.  1952-modellen har nemlig opplevd mer enn de fleste siden den ble solgt ny i Oslo. I årene etter krigen var det som kjent bilrasjonering, og man skulle ha ganske gode grunner for å få kjøpe en stor, solid og kostbar amerikaner den gangen. Dermed var de fleste av de som ble solgt også enkelt utstyrte drosjer.  

Men noen slapp å forholde seg til rasjoneringen, og noen få av dem rev også i litt ekstra, og satset på noe så «flashy» som en todørs hardtop med V8. Det gjaldt blant annet diplomatiet, og det var nok stor stolthet på den amerikanske ambassaden i Oslo da de fikk levert denne lekre bilen i grønn metallic med tak i en matchende blek-grønn nyanse den gangen. Oldsmobile Super 88 var den dyreste av to utstyrslinjer i 88-serien, og på typisk teknologi-inspirert Oldsmobile-vis hadde den diverse styling-detaljer og annet som pekte frem mot den romfartsorienterte bildesignen som skulle komme om få år. 5-liters V8en bar selvsagt produsentens «Rocket»-betegnelse, og skal også ha vært både ganske rapp og svært komfortabel i kombinasjon med automatgiret, som også Oldsmobile var en pionér på. Som en «Holiday coupé», produsentens egne navn på hardtop-karosseriene, var den iøyenfallende, og ble da også værende i tjeneste hos ambassaden i fire-fem år før den ble solgt til en privat eier. 

Norges største entusiastblad, «Amcar magazine», spanderte en seks siders fargereportasje på bilen i sommer, og kunne fortelle at den etter ambassade-tiden kun har hatt fire-fem eiere, og hele tiden holdt til i de samme traktene på Romerike. Et noenlunde rolig liv, altså, og det er de forutsetningene man kan takke for den gode tilstanden. 

Interiøret viser at bilen har vært brukt, men det er fremdeles det samme etter 65 år på veien. Setetrekkene er de samme som amerikanske diplomater av høy rang en gang satt i, og taktrekket har nok fanget opp mang en samtale om topphemmelig amerikansk utenrikspolitikk i tiden rett etter andre verdenskrig.  Karosseriet er ikke helt fritt for bulker og riper, selv om det ser veldig bra ut på litt avstand. Det til tross for at det har fått en oppfrisking med ny lakk i originale farger en gang i tiden – men når vi forteller at det skjedde i 1969, er det altså ingen grunn til å frykte at lakken ikke har tørket ennå. Den forsiktige patinaen på bilen får en til å tenke på hva den har vært med på gjennom sitt lange liv på norske veier. Fargekombinasjonen og det elegante hardtop-karosseriet kan man se for seg at dro til seg mange beundrende blikk i et ganske grått og trist etterkrigs-Oslo i 1952. Oldsmobile Super 88 Holiday Coupé er et navn som i seg selv vekker følelser. Oldsmobile Rocket V8 like så. Det er rent så man kan undres over hvordan dagens bilutviklere kan tro at noen kan bli riktig glad i en bil som ikke bare ER, men til og med HETER A4.  

Heldigvis finnes det fremdeles alternativer med historisk sus, og med spor av levd liv. Kom innom og se på den før noen andre plukker opp stafettpinnen! 

 

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=109566310