V-Max – legenden med det beste fra to verdener

V-Max – legenden med det beste fra to verdener

Utviklingen – som alt annet – går lynkjapt i motorsykkel-verdenen. Nye modeller kommer og går i rask takt. Men en sjelden gang kommer en virkelig legende også, som biter seg fast. Yamaha V-Max er en slik. I over 30 år har den vært en drøm for MC-entusiaster over hele verden. En drøm som vi nå kan oppfylle for deg. 

V-Max kunne fort blitt en flopp, for i utgangspunktet var den lagt opp som et kompromiss mellom en behagelig og stilfull custom-sykkel og en superrask «pocket rocket». Men når den ikke ble det, kommer det av at produsenten forsto at de to egentlig ikke kunne forenes. Dermed lot de den være en feit custom, men gav den like fullt en kraftig V4-motor som virkelig hadde overskudd og karaktér i massevis. 

 For det kan jo være deilig å føle at man har pulver nok til å kjenne trøkket i ryggen også ute på pene landeveier, ikke bare når man sitter ubehagelig sammenkrøpet og klenger seg fast til en R-sykkel gjennom hårnålsvinger eller på bane. 

 V-Max kom allerede på 1980-tallet, og det opprinnelige designet var vellykket nok til å holde med minimale oppdateringer i over 30 år. Flere generasjoner har gjennom årene drømt om samme sykkel, og for få år siden kom en ny utgave som fremdeles fører arven videre. 

Drømmen hang høyt, som slike legender gjerne gjør. Å kjøpe V-Max var ingen billig moro som ny, og sykkelens usedvanlig freske egenskaper har også gjort at mange av dem med årene har blitt kjørt uvanlig hardt til å være en slik sykkel. Pene og velholdte utgaver er dermed mangelvare. 

Av og til dukker det opp en som er finere enn gjennomsnittet, og en slik har vi funnet fin nok til å slippe gjennom nåløyet og inn på gulvet i butikken vår i Ørje. 

Denne er en 1996-modell, hvilket gjør den til utgaven mange mener er fra den «riktige» perioden – med de viktige oppdateringene med forbedrede bremser samt mer solid og stabil forgaffel.  

Den har en tillitsvekkende historikk med eiere som har pusset langt mer enn de har kjørt, og vært ute etter både finish og funksjon.  

Sykkelen er mye påkostet for å fremheve det klassiske designet, og den fra før av friske V4-motoren på 1.200 kubikk har også fått litt oppmerksomhet. Blant annet er både luftfilteret og eksosanlegget byttet ut med nye deler, og mer åpne luftveier har hevet antall hestekrefter fra 140 til 160. 

Drømmen om en motorsykkel er kanskje den drømmen som flest nordmenn har, men lar være å realisere. Langt mer fornuftige valg har lett for å komme i mellom. Og i fokus for slike drømmer, har det ofte stått nettopp en Yamaha V-Max. 

 Drømte du om en slik for 15, 20 eller kanskje til og med 30 år siden, kan det imidlertid være trøst å få: En V-Max er fremdeles en meget behagelig og trygg motorsykkel, og som den klassikeren den er får den fremdeles fullt fortjente blikk etter seg, og tommelen opp fra andre motorsyklister. 

Det er som nevnt en bit mellom de virkelig fine eksemplarene på markedet, men når vi nå har en slik i butikken er det nettopp fordi vi likevel kan selge den til en hyggelig pris. Hvis du fremdeles har drømmen, men lite håp om noen gang å realisere den, så kom innom. Det kan hende du blir overrasket! 

 

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=109677182