Corvette C4 – den digitale veteranen

Corvette C4 – den digitale veteranen

Begrepet «veteran» skaper stadig bølger i bilentusiast-miljøer. Mange mener – og gir høylydt uttrykk for – at veteran-begrepet mister sin betydning når veteranbilene med årene blir nyere og mer moderne. Og Chevrolet Corvette C4 er en av bilmodellene som virkelig har gitt dem vann på mølla.  Det finnes mange begreper om gamle biler fra forskjellige epoker, og enkelte definerer da også veteranbiler kun opp til en viss årsmodell. Men i Norge, og mange andre land rundt oss, er veteranbegrepet i den folkelige dagligtalen definert som 30 års alder eller høyere ut fra blant annet import- og bruksavgifter. En ganske pragmatisk tilnærming, med andre ord. Likevel er det lett å føle på at årene går når en bilmodell som Chevrolet Corvette av fjerde generasjon, populært kalt «C4», er blitt veteranbil. Bilen var et høyteknologisk vidunder da den kom. Den flyttet grenser når det gjaldt kjøreegenskaper, og mange av oss – også her i Norden – ventet på lanseringen på nyåret i 1983 med enorm interesse. For dette var nyheten som skulle bringe Corvette i front blant sportsbilene igjen, etter at den forrige utgaven hadde klart seg gjennom 15 modellår, de siste mye på ren sjarm og amerikansk patriotisme. 

Den nye bilen hadde et chassis med moderne materialer og oppsett som gjorde at det klarte høyere G-krefter i sving enn selv langt dyrere konkurrenter, og forgjengerens tverrgående bladfjær i komposittmateriale ble tatt i bruk også foran for å gi ensartet fjæringskarakteristikk og brukbar komfort i alle hjørner. Motoren var på tradisjonelt Corvette-vis ikke unødvendig komplisert, men «rikelig tiltatt»: Nok en versjon av den etterhvert legendariske 5,7 liters V8en med et enkelt injection-system sørget for tilstrekkelig moment for de fleste kunder, men enda viktigere; gode muligheter for trimming for de som ønsket det, samtidig som produksjonskostnadene ble holdt nede. For selv om bilen var svindyr i Europa, så var Corvette en sportsbil «for folket» i USA. En drømmebil som de fleste amerikanere kunne ha håp om å realisere, bare de sto på litt ekstra. 

Slike folkelige drømmer trenger næring. Og om det ikke i seg selv var nok å høre om kjøreegenskaper og G-krefter som var helt i klasse med Porsche og Ferrari, så ble publikum også blendet av et topp moderne – for ikke å si rent futuristisk – førermiljø. Etter at blant annet Audi hadde begynt å lukte på digitale instrumenter i sin «Ur-Quattro» var det det aller hotteste, og nye Corvette klemte til med full digital instrumentering i flere farger, og med tall, kurver og grafiske fremstillinger av både det ene og det andre. 

Litt opprørerske hadde de tort å være, også: Amerikanske regler forbød siden 1979 speedometre som gikk lenger enn til 85 miles per hour, eller ca. 135 km/t. Den grafiske søylen på det digitale speedometeret stoppet da også der – men den digitale visningen med tall fortsatte videre. At alt var databasert, ga også mulighet for den ene knappen på dashboardet som var den helt store show off-effekten: Knappen som kunne svitsje mellom metriske og amerikanske måleenheter på både speedometer og kjørecomputer! 

Corvette C4 fikk ros for kjøreegenskaper og kjøreglede da den kom, og den skulle bli nesten like seiglivet som generasjonen før. Selv i dag føles den både moderne, habil og svært underholdende, og det svært glatte og tidløse designet har stått bedre i mot tidens tann enn kanskje noen annen bilmodell fra 1980-tallet.De digitale instrumentene ble i sin tid rost opp i skyene i USA, mens det i mer nøkterne Europa ble kalt «jålete» og «glorete». I ettertid har det dog vist seg å være lett å bli glad i, og det bidrar i høy grad til kjøregleden i disse bilene. 

Det gjør også vedlikehold gjennom årene, for etter 30 år er det stor forskjell på en mishandlet og en velholdt C4-Corvette.  

 Vi har vært heldige og fått inn en meget velholdt 1984-modell, som har hatt to godt voksne eiere – først i Texas, deretter i Moss. Bilens tilstand viser at dette var selve drømmebilen for dem begge, og nå er det klart for at tredjemann kan realisere drømmen om en prisgunstig «veteran» sportsbil som ser ut og føles langt nyere enn den er. Etter å ha hatt butikken i Ørje åpen i halvannen måned har vi allerede solgt to Corvetter. Det viser at det ikke bare er drøyt 300 millioner amerikanere som har dette som en oppnåelig drøm. Men ikke alle ender opp med en som er så fin som denne…