Ørje – midt i entusiastbilenes verdenssentrum

Ørje – midt i entusiastbilenes verdenssentrum

Det skortet ikke på hevede øyenbryn da Stasbil AS for snart et halvt år siden åpnet dørene til en ny butikk for entusiastkjøretøyer i Ørje. Ikke alle hadde tro på at det kunne være marked for en slik bilbutikk, tuftet på et så tilsynelatende «smalt» forretningsområde, utenfor de største byene. At vær- og klimaforutsetningene også gjør dette til en ganske sesong-avhengig greie i Norge, bidro heller ikke til å bedre prognosene på folkemunne.

– Jeg sier nå som jeg sa for et halvt år siden; dette er ikke ment å bli noen gullgruve. Men vi er i god gang med å bygge opp en stabil og god bedrift. Det er et langsiktig prosjekt, men så langt ligger vi godt an i forhold til kalkylene, sier Even Eng fornøyd. 

 Han har ikke hatt mange fridagene etter at butikken åpnet. Ikke frihelger, heller. Som enmannsbedrift må det nødvendigvis bli slik, med klargjøring og fotografering på sene kvelder, timer i kø hos Statens Vegvesen og visning av biler når det passer for kundene å komme og se – mange ganger langveis fra, på sene kvelder. 

 – Man må være fleksibel, og det setter kundene stor pris på også, understreker han. 

 Apropos langveisfra; én ting har overrasket ham mer enn noe annet. Nemilg interessen fra utlandet. Et poeng som understreker at Ørje kanskje ikke er så langt utenfor allfarvei likevel. 

 Så langt har to av bilene som har vært innom butikken blitt plukket opp av kjøpere fra utlandet. En kjøper fra Tyskland snappet opp en AMC Pacer, som nå er i ferd med å bli restaurert der nede. Forleden banket et par fra Polen på døren, og kjøpte etter en kjapp vurdering en Mercedes 500 SEC. Kombinasjonen av tilstand og pris på den tidligere spansk-importerte bilen gjorde at den nå får legge enda et land til på sin bostedshistorikk så snart det tørker opp på veiene. 

Prisnivået på entusiastbiler i Norge er til stadighet gjenstand for diskusjon i sosiale medier. Til tider ganske opphetet diskusjon, da utgangspunktet er at det selges en del biler ut av landet for tiden. Samtidig kommer det også stadig inn nye biler, så situasjonen er ikke helsvart, minner andre om. 

Eng har erfaring med begge deler. Noe har han selv importert til butikken for å selge til norske kunder, andre ting har altså gått den andre veien. 

Først og fremst er det kursen på norske kroner sett i forhold til både euro og dollar som har gjort det norske entusiastbil-markedet interessant for folk fra resten av verden de siste årene. Norske biler er også ettertraktet i utlandet, spesielt de som har blitt pusset opp i varierende grad mens de har vært her. Nordmenn er kjent for å gjøre skikkelig jobb med både stål, lakk og interiør, og når da prisnivået i tillegg er hyggelig sett med utenlandske øyne, er det lett å se hvor det bærer. 

– Samtidig er prisene på entusiastbiler i utlandet langt mer differensiert enn her. Fine biler som er virkelig sjeldne kan oppnå enorme priser, mens de mer vanlige bilene i prosjekt-tilstand ikke er verdt stort, sier Eng.  

– Her i landet vil gjerne alle ha det samme, som gjerne også er ganske vanlige utgaver av biler som Mustanger og Amazoner, og det er dermed ikke de som går ut av landet i første omgang. På den annen side er få norske kunder villige til å betale kanskje det tredobbelte for en ekstremt sjelden Mustang som for en vanlig en, og da er gjerne utlendingene på plass – internasjonalt kan nemlig «tre-gangen» være ekstremt billig for en slik spesiell utgave, forklarer Eng. 

Dermed er det heller ikke slik at alle veteranbiler som oppleves som litt tunge å selge her hjemme, automatisk vil være enkle å selge til Sverige, Tyskland eller USA. Og Eng ser det ikke som noe mål å profilere Stasbil sine biler aktivt mot et utenlandsk publikum. 

– Det er da heller ikke noe jeg har kontroll over. Jeg annonserer kun unntaksvis bilene på utenlandske annonsesider, men folk både i Europa og USA er allerede godt kjent med finn.no, og plukker opp annonsene for det de oppfatter som interessant uansett hva vi gjør her hjemme, sier han. 

Kundene finner frem via nettet uansett. Og rent fysisk har han fått en liten aha-opplevelse, i og med at Ørje viser seg å være mer sentralt i verden enn man kanskje har lett for å tro: Nærheten til det svenske markedet gjør forutsetningene gode for handel i begge retninger. E18 er «straka vägen» både til Stockholm og videre både øst og nordover med ferger, og også sydover er det kort vei til resten av verden når man står i Indre Østfold. 

– Noen tanker om forskjellene på det norske og det utenlandske entusiastbil-markedet? 

– Ingen trenger å frykte at Norge skal bli tømt for fine biler. Det vil nok alltid være tilstrekkelig mange både «vanlige» og mer spesielle hobbybiler til de som ønsker seg en. Samtidig er det liten vits i å beklage seg over at de mest verdifulle og spesielle utgavene ofte går til utlandet: Så lenge det norske markedet ikke er villig til å betale så mye mer for dem som det utlendingene gjør, er det forståelig at det blir slik. Entusiastbil-markedet blir stadig mer globalt. Og Ørje er overraskende sentralt, slik sett, ler entusiastbilselgeren på Stasbil AS.