Honda CB750 – MCen som satte en ny standard

Honda CB750 – MCen som satte en ny standard

Endelig er det tid for å ta motorsykkelen ut av garasjen igjen, både for de som lever og ånder for å «dra på» litt, og for de som trives best når de stopper for å drikke kaffe, og ukjente folk kommer gående for å slå av en prat om klassikeren. Vi har fått inn en tohjuling i butikken som frister MC-folk i begge kategorier. 

For en tid siden viste vi et par bildegløtt av denne motorsykkelen på Facebook, og ikke uventet klarte flere å kjenne den igjen, noen til og med på årstall. Honda CB 750 var noe av det råeste man kunne få tilbake på 1970-tallet, og mange av dagens godt voksne tilbakefalls-bikere har nok studert slike som denne flunkende nye i butikken en gang i tiden, mens både krommen og prislappen fikk dem til å bli våte i øyekroken. 

Honda CB750 var nemlig en stor hit da den kom i sin første form allerede på slutten av 1960-tallet. Frem til da hadde motorsykler generelt vært av litt ymse kvalitet, med både stadig behov for ettertrekking av muttere og oversyn av kranglete detaljer.  

De som ville kjøre særdeles aktivt, kanskje til og med på bane, hadde heller ikke noen opplagte modeller å velge mellom som kunne tilby alt av både krefter, kjøreegenskaper og pålitelighet i én og samme pakke – i hvertfall ikke før CB750 kom, og satte det som gjerne oppfattes som en ny standard for raske gatesykler. Til grunn for det endelige oppsettet lå da også erfaringer fra aktiv fabrikkracing tidligere på 1960-tallet. 

Og om flere raskt kopierte formelen, så holdt Honda seg i bresjen som «originalen» foran alle kopiene. Det hjalp selvsagt at nettopp Honda var nærmest berømt for å ha finpusset de tekniske detaljene, slik at en Honda motorsykkel etterhvert var blitt til et kjøretøy som man faktisk kunne ha en rimelig grad av tiltro til at skulle fungere til enhver tid. 

Det var riktignok lang vei igjen til vi snakket om «sveitsisk urverk», men Honda fikk rykte på seg for å produsere lettstartede og langlivede motorer – noe de fremdeles nyter godt av når det gjelder både motorsykkel- og andre småmotorer den dag i dag. 

USA ble tidlig definert som et viktig marked for sykkelen, og et marked med stort potensial. Amerikanernes egen MC-industri var teknisk ganske akterutseilt og på full fart inn i en virkelig krise, og tanken på motorsykler som skulle være underholdende å kjøre på svingete veier var ennå ganske uhørt i det store landet, som nettopp manglet alle disse svingene på veiene som var så vanlig andre steder i verden. 

For å gjøre en lang historie i hvertfall litt kortere; den nye sportssykkelen fra Honda slo an både solid og brennkvikt både i Europa og USA. Og den legendariske CB-modellen og dens arvtagere skulle komme til å være på markedet i lang tid, faktisk helt frem til rundt årtusenskiftet. 

Etterhvert som årene har gått, og de som klinte nesa opp mot MC-forhandlerens nypussede utstillingsvinduer på begynnelsen av 1970-tallet har begynt å bli eldre, har et betydelig antall av dem blitt bitt av trangen til å realisere den gamle drømmen. Siden svært mange av disse syklene ble solgt i USA, og klimaet der borte nok er jevnere og hyggeligere for en motorsykkel enn her hjemme, har mange slike CB750er blitt importert som veteraner de senere årene. 

Det er også bakgrunnen for at du kan se denne sortlakkerte skjønnheten i vår butikk i Ørje nå om dagen. 1979-modellen med det helt nøyaktige typenavnet CB750K startet sitt liv på amerikanske landeveier, og ble importert til Norge allerede i 1998, der den etter noen år havnet i hendene på en entusiast med langsiktig eierskap i tankene. Fra 2003 og til nå har han eid den, og benyttet den sparsomt og hensynsfullt. Det er slike eiere man skal kjøpe motorsykkel av. 

Hondaen har lav kjørelengde, og virker veldig «korrekt» med tanke på tilstand. Her er det ikke noen over-restaurert pyntegjenstand man står overfor, men en godt vedlikeholdt sykkel med noen bruksspor her og der som virker å være original i det aller meste, med unntak av et oppgradert eksosanlegg. 

Enten man ønsker å kjenne på fart og spenning, eller som nevnt liker best å ta det pent og nyte den oppmerksomheten det gir å forflytte seg på en tohjuls-legende, så kan man her la dagsformen avgjøre. Selvsagt har det skjedd ting når det gjelder kjøreegenskaper og fartsressurser siden 1979, og CBen må på ingen måte forveksles med en moderne R-sykkel, men den gir mer enn nok trøkk i ryggen til å være underholdende å kjøre for de aller fleste. 

Og skal man først ha motorsykkel, er det jo hyggelig å ha noe som folk på alt fra 20 til 70 kjenner igjen som en virkelig klassiker, og som de har lyst til å slå av en prat om. Spesielt når inngangsbilletten til eierskapet ikke koster mer enn det gjør i dette tilfellet. For noen drømmer er faktisk overraskende oppnåelige, uten at de blir dårligere drømmer for det.