+47 926 35 514
Mustang – klassiker for enhver lommebok 

Mustang – klassiker for enhver lommebok 

Drømmebiler er hyggelige ting. Det eneste som er litt leit med dem, er at svært mange tenderer til å forbli drømmer. Det har selvsagt å gjøre med tilbud og etterspørsel – enten du har lyst på en Amazon 123 GT, en Commodore 2,8 GS/E eller en Toyota 2000 GT, så er det så få av dem at prisnivået gjerne lar dem forbli drømmer på ubestemt tid.  

Men noen biler har heldigvis klart å beholde både entusiast-faktor og klassikerstatus til tross for at de er produsert i så høye antall, og i så mange varianter, at det er nok å velge i for de aller fleste av oss. De har kanskje ikke de aller råeste motorene, og er ikke de som vil stige mest i verdi i årene fremover, men de kan likevel gi masser av glede og være en stabil investering for fremtiden. 

I denne kategorien finner vi ikke minst en hel del amerikanere. Biler som er produsert i store antall, og der mange har overlevd. Og biler som tradisjonelt har vært så uvanlige i Norge, at de fleste har måttet klare seg med å se de på TV og i filmer helt frem til de ble veteraner, og billige å importere. Det er nok dette som er grunnen til at de to bilene som har ligget på toppen av veteranimport-statistikkene de siste årene er Chevrolet Corvette og Ford Mustang. 

Siden vi startet Stasbil har vi solgt flere Corvetter. Vi har også hatt en Mustang innom butikken, og til tross for et ganske høyt prisnivå på den flott restaurerte og meget sjeldne bilen, ble den solgt etter bare et knapt døgn. 

Nå har vi fått inn en til, og allerede før vi har fått klargjort og annonsert den har det begynt å komme telefoner fra folk som har sett den i vinduet. Forståelig nok – for dette er en bil som har rimelig bred appell. 

Mustang er nå engang en bilmodell som faller i smak blant de fleste bilentusiaster, og ikke bare de mest amcar-interesserte. Det har selvsagt med det å gjøre at den forholdsvis lille og lette bilen ble promotert heftig også i Europa, og at det faktisk ble solgt akkurat mange nok av dem også her til at de var å se i trafikken, samtidig som de var sjeldne nok til å holde drømmen levende. 

54 år etter at Mustangen kom, er den altså like populær. Og siden den i utgangspunktet var produsert som en enkel og billig bil for amerikanske ungdommer og «unge voksne», ble den bygget i så store antall at det fremdeles finnes Mustanger nok å ta av, så lenge man ikke «må» ha de aller verste utgavene. 

Dermed blir bilen vi har fått inn en typisk representant for de overkommelige drømmebilene: Den har 289 kubikktommers V8-motor og automat, som er svært viktig for mange som er ute etter amerikaner, men for øvrig er den forholdsvis enkelt utstyrt. Lite som kan gå i stykker, og lite som trenger å vedlikeholdes. Akkurat slik veldig mange ønsker sin hobbybil. 

Da den var ny i 1965 var den i fargen «Honey Gold», men ett eller annet sted på veien har noen forandret fargen til klassisk hvit, mens det sorte vinyltaket har fått lov til å leve videre. Det ser også ut til å være en av ganske få modifiseringer som er gjort på den, vi snakker om en ganske urørt bil som nok har levd ganske forsiktig både i USA, og etter at den ble importert til Norge som 40-åring i 2005. 

Det enkle utstyrsnivået og at det er en utgave ganske midt på rangstigen, produsert i stort antall, gjør også at prisbildet blir veldig fornuftig. Her kan man få en virkelig klassiker, som «alle» kjenner igjen og får gode følelser av, til en pris som svært mange har råd til. Den tåler å brukes, og skulle du være uheldig og få en ripe, så tåler den det også. Det er tross alt ikke originallakken som sitter på den lenger uansett… 

Samtidig går den mer enn godt nok, og V8-motoren har den trivelige lyden og det gode momentet som sammen med automatkasse gjør amerikanske biler så utrolig lettkjørte. Gamle Mustanger er ofte de første amerikanske bilene som veteranbil-entusiaster kommer borti, og ikke få har senere testet ut flere biler fra den siden av «dammen». 

Ikke så rart heller, at disse Mustangene har bred appell i Norge. Av de første Mustangene som kom hit mens de var nye eller nesten nye, var overraskende mange nettopp slike hardtop-utgaver i hvitt, gjerne med V8 men ellers forholdsvis lite utstyr. Mange husker noen som hadde en slik bil den gangen, noen hadde til og med noen i familien som var blant de heldige, og dermed er det svært mange som i dag har et veldig nostalgisk forhold nettopp til disse bilene. 

En 1965 Mustang hardtop med 289 V8 og C4 automat vil aldri bli en bil som folk er likegyldige til. Det er den første generasjonen av noe som ble en virkelig legende, og det er en biltype som helt fra den var ny var en drømmebil også for mange her i Norge. 

Interessen er økende, men fremdeles kan du altså finne slike biler som har akkurat det mange mener at de «må» ha for å være interessante til en pris de fleste kan leve med, og som gir utrolig mye moro for pengene. Akkurat en slik bil er det vi har inne på gulvet nå. Har du noen gang tenkt at det skulle vært gøy å ha en Mustang, bør du virkelig sjekke ut denne før den blir borte!