+47 926 35 514
320 iS – BMW-verstingens ukjente bror…

320 iS – BMW-verstingens ukjente bror…

Noen biler er råbarske, og ser slik ut. Andre er litt mer puslete under et tøft skall, og kan betegnes som ulv i fåreklær. Men her har vi en sjelden BMW i klassen «liten ulv i tigerklær» – eller noe sånt.

Bilen på bildene trenger for så vidt ingen nærmere introduksjon. Stort sett alle levende vesner mellom 20 og 60 vil gjenkjenne den som en BMW 3-serie av E30-generasjonen – en bilmodell som gjorde det kunststykke å nesten få klassikerstatus mens den var i produksjon. 

For 3-serien var allerede tidligere på 1980-tallet blitt kjent som en umåtelig velkjørende og spenstig «driver´s car» med muligheter for frisk motorisering og mange fristende tilbehør for å øke kjøregleden, og da E30-serien kom ble den både usedvanlig lekker i designen og atpå til videreforedlet på alle mulige områder i forhold til forgjengeren med internkode E21.

Det var rett og slett vanskelig å finne så kompakte biler med så stor grad av både kvalitetsfølelse, kjøreegenskaper og ren kjøreglede. Svært mange av konkurrentene var da også blitt forhjulsdrevne, hvilket hverken var eller er betraktet som noen direkte fordel for de som ville og vil kjøre litt aktivt. 

De fikk i og for seg også den ultimate utgaven av BMWs kompakte lille kraftkar i 1986, da M3-versjonen ble lansert. Den satte standarden for virkelig morsomme biler i denne klassen, med diverse modifikasjoner i karosseri, hjuloppheng og annet som gjorde at motoren på i underkant av 200 hester passet som hånd i hanske. 

M3 ga 3-serien det siste lille puffet over i legendenes liga, og var modellen alle drømte om – i hvertfall alle som nærte en viss grad av beundring for hva de klarte å få til der nede i Bayern. Men den kostet selvsagt det hvite ut av øyet, ikke minst i land som Norge, og de første årene var det gjerne flyttegodsbiler og skjøting av skadebiler som gjorde at det etterhvert ble noen av disse bilene å se også her i landet. 

Hadde vi visst om, og hatt muligheten til å kjøpe bilen som er på disse bildene, kunne mange flere drømmer vært oppfylt. Dette er nemlig ikke en M3, som entusiastene vil ha forstått forlengst, men en spesiell versjon med betegnelsen 320 iS. En bil som egentlig ble bygget med nettopp land som Norge litt i tankene. 

For det er flere land enn Norge som har – eller i hvertfall hadde på den tiden – importavgifter som virkelig straffet biler med stort motorvolum og høy effekt. Ved siden av nettopp Norge nevnes gjerne Italia som et eksempel, noe som blant annet illustreres av italienske sportsbilers tilsynelatende ynkelige sylindervolum, som de tar igjen for med turtallsvillighet. 

Også Portugal skal ha hatt slike avgifter, som i praksis nesten gjorde en vanlig M3 umulig å selge der. Og resultatet ble at BMW utviklet nettopp 320 iS for salg i Italia og Portugal, men såvidt oss bekjent kom den aldri til Norge som nybil. 

Kanskje kan det ha hatt med andre krav å gjøre til avgasser eller hva som helst, vi føler oss uansett ganske sikre på at det ville vært mulig å selge en del slike biler også her i landet dersom den kunne gitt «nesten M3-prestasjoner» til en betydelig lavere pris også her. 

For det var det en 320 iS var: En nesten like brutal bil å kjøre som en fullverdig M3, men uten det brutale utseendet. Men om den ikke så brutal ut, var den desto mer eksklusiv og «behersket sportslig» i linjene, med spoilere, felger og skjørt som virkelig fremhevet linjene på den pene bilen. En stylingpakke som den gangen må ha vekket omtrent samme følelser hos BMW-folket som de mest vellykkede M-sport-utgavene av dagens modeller gjør. 

Mens M3 startet med en 2,3 liters motor på 195 hester da den kom i 1986, og vokste litt i både volum og antall hester i årene som fulgte, var 320 iS konstruert for å komme under 2 liters motorvolum, da det var nettopp ved den grensen at de hemningsløse avgiftene slo inn i Italia og Portugal. Det fikk de til ved å bruke samme motor som i M3, men med kortere slaglengde, og da spesialmodellen kom på markedet til modellåret 1988 hadde den rundt 190 hestekrefter også den.

Det var omtrent det samme som M3 hadde i katalysatorversjon på den tiden, og dermed var det ikke mye å gi i mellom på de to når det gjaldt spenstighet. 320 iS ble også levert med samme «dogleg-kasse» som M3, mens noen forskjeller i utveksling skilte dem fra hverandre. 

Hvilket også utseendet gjorde, naturligvis. M3 var kongen på haugen, og skulle se ut og føles slik. Men 320 iS var kanskje minst like lekker å se på, rent designmessig. 

Spesialmodellen ble bygget gjennom tre år og fire årsmodeller, til den gikk ut i 1991. Da hadde beskjedne 1.206 firedørs sedaner og 2.542 todørs coupeer blitt bygget, og det forklarer hvorfor dette er en modell som mange fremdeles i dag aldri har hørt om. 

Første generasjons M3-utgaver har vært gull verdt i mange, mange år. Det har også trukket opp prisnivået på 320 iS, naturlig nok, siden det atpå til er bygget så få av dem. Bonusen for den som finner ut at han eller hun heller vil satse på en 320 iS enn en M3, er at disse bilene nok generelt har blitt kjørt penere – hvis man klarer å finne dem. 

Den tidligere eieren som en gang for noen år siden fant og importerte dette eksemplaret fra Italia, gjorde jobben skikkelig. Bilen er nemlig både rustfri og skadefri, og i en enormt god stand. Her er dessuten alt dokumentert fra første stund, fra før leveranse til første kunde og til og med siste oljeskift. Kun dempere og fjærer er byttet ut med ikke-originale deler, ellers er bilen som da den møtte sin første eier i Italia rundt 1990. 

Ulv i ulveklær er morsomt, men kostbart. Og kan føles veldig «høylydt» å komme kjørende med også i entusiastkretser. Ulv i fåreklær kan føles litt tamt. Men så har vi altså et sjeldent alternativ her, en «liten ulv i tigerklær» – en bil med ytelser helt opp mot M3-nivået, og med et utseende som er like stilig og dynamisk som en M3 er småvulgær og rampete. 

Setter man de to opp mot hverandre, er det slett ikke sikkert alle ville valgt M3 hvis de ikke visste prisen. Når vi så vet at prisen på denne fremdeles ligger en god del under nivået på en tilsvarende M3, må det være lov å betegne denne bilen som et sjeldent og ukjent lite «kupp» for den som setter pris på klassisk BMW fra denne perioden. Og de er det mange av. 

Vi forventer å se mange av dem i butikken vår i Ørje, der den unike bilen står klar for en ny eier.