Chevrolet Nova – kompakt sjarmør med mimrefaktor

Chevrolet Nova – kompakt sjarmør med mimrefaktor

Amerikanske hobbybiler er gjerne litt polariserende her i Norge. Det dreier seg gjerne om store og tunge biler som skiller seg mye fra samtidige biler med annen herkomst, som ikke var veldig vanlige på norske veier da de var nye, og som både da og nå henvender seg til et spesielt interessert publikum. 

Men også amerikanerne kjørte mer beskjedne biler, både i omfang og standard. Biler som i større grad var og er tilpasset norske garasjer, parkeringsplasser og bankkontoer. De syntes bare ikke så godt i trafikken den gang, og de forekommer i mindre grad enn «dollarglisene» på amcar-treff i dag. Men det betyr ikke at de ikke har sjarm. Tvert imot! 

Forleden rullet bilen på bildene inn på gulvet i vår butikk i Ørje. En amerikaner av beskjeden størrelse, med beskjedent utstyrsnivå – og med en historikk som i seg selv er meget sjelden: Dette er nemlig en kompakt og sjarmerende amerikaner som har levd nesten hele sitt liv i Norge, med to forsiktige eiere, og som i dag føles som en liten tidskapsel i all sin forførende enkelhet. 

Og atpå til i et format som appellerer til alle bilentusiaster og generelle nostalgikere. 

Vi snakker om en Chevrolet Nova fra 1972. Kompakte Nova og basismodellen Chevy II kom på markedet tidlig på 1960-tallet som en langt mer konvensjonelt konstruert konkurrent til Fords kompakte Falcon enn den hekk- og boxermotoriserte Corvairen, som viste seg å bli litt i overkant sær for det amerikanske publikummet. Corvair hang med frem mot 1970, men solgte dårlig, og heldigvis for Chevrolet og GM ble Chevy II en langt mer vellykket konkurrent til Fords like konvensjonelle Falcon.

Omtrent alt som var i USA fulgte Elvis Presleys eksempel, og vokste seg uhemmet større og «godsligere» i de gode tidene rundt 1970. Det gjaldt også Chevy II, som da tredje generasjon kom i 1968 hadde gått fra å være en litt spinkelt utseende bil til å bli en litt nedskalert mellomklassebil med mykt og pent design som minnet mye om mellomstore Chevelle. Den var ikke mye mindre, heller, men likevel kompakt i amerikansk målestokk, og tilgjengelig i mange versjoner for vidt forskjellige lommebøker. 

Det litt merkelige Chevy II-navnet ble droppet med denne generasjonen, og samtlige ble hetende Nova, som tidligere hadde vært reservert for toppmodellene. Konstruksjonen var moderne og vektbesparende med en egen subframe foran med forstilling, motor og gear, på samme måte som Camaro, som den også delte fabrikk med. 

Fint design som minnet om de større og mer eksklusive bilene slo an. Moderne, men langtfra futuristisk teknikk, og et utstyrsnivå som tross alt ikke var mer avansert enn at det meste var gjennomprøvet la grunnen for en bilmodell uten ubehagelige overraskelser, og det var dermed ikke så rart at den ble en suksess som fikk leve gjennom hele syv årsmodeller.  

Stor bredde i utvalget bidro også til populariteten – det fantes en Nova for de fleste behov, fra snille basismodeller med firesylindret motor og manuell kasse, via både seksere og åttere til Super Sport-utgaver med 6,5 liters big block-V8 på 380 hester, en av de mest kompakte tilskuddene til kategorien «muskelbil» fra denne epoken. 

På 1960-tallet hadde Chevy II-serien inneholdt både stasjonsvogner og en convertible-utgave også, men fra tredje generasjon var det kun todørs coupe og firedørs sedan som var tilgjengelig. Men det holdt, og midtveis i generasjonens levetid ble det solgt hele 350.000 Novaer i modellåret 1972. 

Det inkluderte også denne lysblå firedørsutgaven, som etter alt å dømme ble kjøpt ny av en nordmann bosatt i USA. I hvertfall kom den inn som flyttegods til Norge så tidlig som i januar 1973, da den fikk plass DA-skiltene som den har beholdt på uavbrutt i årene siden, og en plass i en garasje i Oslo-området. 

Der har den etter alt å dømme også oppholdt seg mesteparten av tiden. Odometeret står i dag på beskjedne 92.000 miles, og bortsett fra en opplakkering i original farge i løpet av årene virker det som om den har levd et meget beskyttet og bekymringsfritt liv. 

Den var da også i første eiers varetekt helt frem til dennes død i 2016, da eier nummer to ga den et nytt hjem i Askim. Han har kost seg med den litt utypiske amerikaneren med kun tre options ut over standardutstyret; 4,1 liters rekkesekser på beskjedne 110 hester, Powerglide automatkasse og ekstra speil på passasjersiden, og notert at den vekker stor oppmerksomhet blant bilentusiaster både med og uten dedikert amcar-interesse. Her er det tilstanden, enkelheten og den urørte «tidskapsel-følelsen» som fenger publikum, i tillegg til at den gir en herlig kjørefølelse. 

Nå er eieren klar for å prøve noe nytt, og dermed kan du få sjansen til å oppleve noe så spesielt som en 46 år gammel bil som fremdeles føles «ny» på mange måter – men med en standard som samtidig gir den herlige følelsen av «gammelbil». En bil som ikke er noen rakett, men som med automat og typisk amerikansk konstruksjon føles ekstremt lettkjørt og ukomplisert å leve med. 

Novaen er en veteranbil med bred veteran-appell, og samtidig en amerikaner som skiller seg ut blant Mustanger og Cadillacer. Norsk historikk med godt vedlikehold hele veien er også uvanlig i seg selv, og bidrar sikkert til den udefinerbare godfølelsen som denne bilen gir når man cruiser rundt i den. Lyder det spennende, bør du komme innom butikken vår og prøve selv. Her er det mye sjarm og historie til en rimelig penge!