Custom Volkswagen 1600 Notchback

Pris: 169,000,-

Om Volkswagen sin sedan-utgave av den velkjente bobla ikke solgte enormt godt etter 60-tallets Volkswagen standard, var de på ingen måte uvanlige biler i trafikkbildet den gangen og også langt utover både 70 og 80-tallet. Dette eksemplaret skilte seg dog ut en hel del når den stor klar for “treff-sesongen ´89.”

Svein-Erik Olsen fra Aurskog-Høland var sent på 80-tallet ikke ukjent i customVW miljøet for sin raceinspirerte 1600TL, men ønsket om en bil som var mer komfortabel å kjøre til treff begynte å trenge på, samt ønsket om noe nytt. Han fant utgangspunktet for dette Notchback bygget i nabobygden Trøgstad og gikk til verks når vintern kom trengende på.

Utgangspunktet var en relativt dårlig bil med rust i gulv, skjermer og dører. De fleste utvendige paneler ble byttet i NOS deler skaffet gjennom venner hos Hot-Shop, mens gulvet ble sveiset opp og diverse bulker i taket rettet, at Olsen selv jobbet som biloppretter kom nok godt med.

Somlet gjorde han heller ikke, bilen sto klar alt våren etter i ´89. Under et intervju for svenske Bilsport ble han spurt om hvorfor bilen var høyre-styrt, da svarte han at han fikk for god tid og måtte finne på noe sprell. Delene ble forøvrig hentet fra en svensk postbil funnet i den verdenskjente skroten til Ivansson-brødrene i Töcksfors.

Bilen ble flittig brukt på treff rundt i store deler av Europa frem til ’94 hvor på bilen ble sattbort. i ’99-2000 byttet den eiere to ganger og endte opp i nabobygda Trøgstad. Det skulle likevel gå enda femten år før den kom tilbake på veien.

Etter en gjennomgang av bremser og motor, oppgradering av interiør og grundig polering sto bilen igjen klar til BugIn i 2015. Fortsatt med den samme lakken den fikk i ´89 og i svært god stand, og som et veldig gjennomført bygge.