1967 Volvo Amazon Rallybil

Pris: SOLGT!

Volvo Amazon er en bil vi i Stasbil har en egen kjærlighet for, så når vi startet denne butikken for litt over ett år siden var det naturlig at det skulle komme en og annen innom salgs gulvet, og det har det også gjort, men likevel var det litt ekstra moro når vi ble kontaktet om nettopp denne.

Som de fleste alt har fått med seg er det altså en 1967 modell Volvo Amazon i full rallyutførelse, veltebur, bøttestoler, sekspuktsseler, vognlisens og alt annet som hører med for start i historisk-rally eller challengeløp.

I følge tidligere eier skal det være snakk om en bil med historie fra motorsporten i Norge helt tilbake til sent 60, og tidlig 70-tall, men her har vi ikke lyktes å finne noe konkret.

Det vi derimot vet er at bilen på slutten av 90-tallet gikk igjennom en grundig totalt-restaurering. Det som var av rust ble rettet opp, bilen ble lakkert innvendig og utvendig, girtunnelen ble bygget om for korter spak fra Volvo 140, motor og gir overhalt og sperreaksling montert sammen med nye foringer i hele understellet, oppgraderte fjører og Bilstein støtdempere.

Utover det ble samtlige lister byttet, gummi så vel som blanke pyntelister og støtfangere. Detaljer i motorrom ble chromet for penere finish og “midtkonsoll” med ekstra instrumenter laget for bilen.

Kvaliteten på arbeidet her er meget høy og bilen fremstår selv 20 år senere som enormt pen, og mye skyldes at den ikke har blitt brukt til annet enn helgeturer i pent vær og utstilling siden restaureringen sto ferdig i 1999.

Motoren som står i bilen nå er etter hva vi har blitt fortalt opprinnelig en B18B (sport) som i senere tid har blitt boret opp til 2-liter med helt ny innmat, Volvo C-kam, og 36/36 Weber full-mekanisk to-ports forgasser og grenrør. Effekt skal ligge i området 135-140hk.

Girkassen er standard M40 og bakaksel har 4.10:1 utveksling og lamellsperre av ukjent fabrikat. Skliplater for beskyttelse av både motor og bensintank er laget i polert rustfritt stål.

Vognlisens for historisk-rally ble løst sist i 2018, men det ble aldri til at eier meldte seg på noe løp. Seter og belter er av merket OMP og FIA stempling går ikke ut før i 2022 og 2023. Det er pr. nå kun nasjonal-vognlisens, ikke HTP-dokumenter for internasjonale klasser og App.K. Den er godkjent som rallybil i vognkortet, og uten bruksbegrensning.

Slik vi ser det er dette en helt ideell bil for Challenge og regularities, hvor man konkurrerer på navigasjon og idealtid, ikke kun på hastighet. Det er en motor med godt bunndrag og jevn effekt-kurve, men den vil trolig mangle 30-40hk for å være fullt konkurransedyktig i hastighets-rally.

Miljøet rundt Challenge-løp i Norge er svært inkluderende og aktivt, med årlig cup og flere deltakere som er aktive i konkurranser over hele Europa. Mest kjent i slik sammenheng er gjerne Monte-Carlo Historique som går av stabelen i slutten av januar hvert år, og ofte med start fra Oslo.

For de som ønsker en morsom og spesiell Amazon om det er for gatebruk eller konkurranse er det her bare å vri om nøkkelen og kose seg fra start til slutt!

Ikke vær redd for å ta kontakt om det skulle være noen spørsmål eller annet vi får hjulpet med? Bilen står utstilt hos oss i Ørje og er klar for ny eier.

Vi kan tilby konkurranse dyktige betingelser på finansiering fra kr. 0,- og 4.25% rente, samt frakt for de som måtte trenge det.

Kommer dere langveis fra møter vi dere gjerne på nærmeste togstasjon eller Gardermoen flyplass.